Buitenland Bewaar

Martinair gered van ondergang

De laatste jaren is Martinair behoorlijk verliesgevend en het stevende af op een faillissement. Foto GPD
De laatste jaren is Martinair behoorlijk verliesgevend en het stevende af op een faillissement. Foto GPD © UNKNOWN

AMSTERDAM - Luchtvaartmaatschappij Martinair is gered van de ondergang nu de Europese Commissie akkoord is gegaan met de volledige overname van het bedrijf door de KLM. De ruim tweeduizend personeelsleden zijn opgelucht en de vakbonden hopen dat Martinair de komende jaren gaat groeien.

Het bedrijf dat 50 jaar geleden werd opgericht door Martin Schröder, is tegenwoordig voor de helft eigendom van de KLM en van vervoerder Maersk. KLM neemt nu op 31 december de aandelen van Maersk over. Martinair blijft binnen KLM-Air France een zelfstandig bedrijf, net als Transavia.

De laatste jaren is Martinair behoorlijk verliesgevend en het stevende af op een faillissement. Om te bezuinigen wenden werden alle Europese bestemmingen al geschrapt en worden volgend jaar twee van de zes passagierstoestellen afgestoten. Martinair vliegt nog uitsluitend op Noord-Amerika en de Nederlandse Antillen. De Europese commissie was bang dat KLM en Martinair na de overname een monopolie op de Antillenroutes krijgen en dan de prijzen zouden opschroeven. Na maandenlang onderzoek is Europees Commissaris Neelie Kroes (Mededinging) er nu van overtuigd dat consumenten nog altijd kunnen kiezen: Ofwel een andere vakantiebestemming of ze nemen concurrent ArkeFly.

KLM wil met de overname haar strategische positie verstevigen, haar netwerk uitbreiden en dienstverlening aan de klant vergroten. KLM-topman Peter Hartman: ''De luchtvaart bevindt zich in zwaar weer, Martinair in het bijzonder. We zullen de komende tijd nadere plannen uitwerken over de toekomst van Martinair binnen de groep."

Martinair-topman Paul Gregorowitsch denkt dat Martinair een prima aanvullende rol kan spelen op het wereldwijde product van de KLM Groep. De directeur is net als de vakbonden blij dat er nu een einde komt aan een lange periode van onzekerheid voor het personeel.

Er wordt zelfs al weer aan groei gedacht. ''Het zal me niet verbazen als de KLM bepaalde routes waarop weinig business class passagiers zitten, afstoot aan Martinair", voorziet Ton Scherrenberg van de vakbond voor cabinepersoneel. ''Daarnaast heeft Martinair twaalf vrachttoestellen. Mogelijk wordt dat bedrijfsonderdeel uitgebreid met de drie vrachttoestellen van de KLM." Zijn collega van De Unie, Swen Laarveld, hoopt ook dat de groeiplannen weer uit de kast worden gehaald. (FRANS VAN DEN BERG)