Buitenland Bewaar

Goede doelen vangen klap zelf op

Uit onderzoek van accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) blijkt dat consumenten bezuinigen op hun uitgaven aan goede doelen. Foto ANP
Uit onderzoek van accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) blijkt dat consumenten bezuinigen op hun uitgaven aan goede doelen. Foto ANP © UNKNOWN

AMSTERDAM - Bijna de helft van de goede doelenorganisaties verwacht dat dit jaar de inkomsten zullen dalen als gevolg van de financiële crisis. De fondsen zijn geraakt door de gedaalde beurskoersen en mensen bezuinigen op hun uitgaven aan goede doelen.

Dit blijkt uit onderzoek van accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC), dat dinsdagochtend is gepubliceerd.

Van de ondervraagde fondsenwervers verwacht 47 procent dat de inkomsten dalen. Zestien procent gaat uit van stagnerende inkomsten. Vooral kleine charitatieve organisaties zijn bang voor minder inkomsten.

De goede doelen zelf worden belemmerd door de lagere inkomsten. Driekwart van de organisaties verwacht dit jaar ten minste evenveel uit te geven als in 2008. Zij zullen in het ergste geval interen op hun vermogen of gaan bezuinigen op de kosten.

Volgens Martin Bauman van PwC bewijzen de goede doelen dat zij in het verleden een verstandig beleid hebben gevoerd, waardoor zij nu over buffers beschikken waarmee ze de moeilijk tijden kunnen overbruggen.

Hij vindt het goed dat zij hun uitgaven op peil houden. ''Juist in tijden van crisis ontstaat een grotere behoefte aan het werk dat charitatieve organisaties doen.''

De meeste liefdadigheidsorganisaties denken ook de komende jaren nog last te ondervinden van de crisis. Maar na het slechte beursjaar 2008 zien zij de de aandelenkoersen  de afgelopen maanden weer aantrekken.

Bijna de helft verwacht dat zij meer subsidie van het rijk zullen krijgen. Dat geldt met name voor internationale hulporganisaties. PwC vindt dat opmerkelijk, omdat het budget voor ontwikkelingshulp is gekoppeld aan het bruto nationaal product. (HET PAROOL)