Amsterdam Bewaar

Wethouder Litjens tegen Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Wethouder Litjens tegen Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
© ANP

De Amsterdamse wethouder van Verkeer Pieter Litjens (VVD) voelt volgens ingewijden niets voor het verlengen van de Noord/Zuidlijn naar Amstelveen. Daarmee keert hij zich tegen het coalitieakkoord, dat onderzoek hiernaar bepleit.

De wethouder vreest dat de herinrichting van de Zuidas op losse schroeven komt te staan

Eind vorige week schreef staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) dat verlenging van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol ook al geen optie is, vanwege te hoge kosten en gebrek aan passagiers door concurrentie van de trein.

Daarmee lijkt ook die wens uit het coalitieakkoord rijp voor de prullenbak, nog geen drie weken na de presentatie door D66, VVD en SP en pas twee weken na het aantreden van het nieuwe college.

Zuidas
Een woordvoerder van Litjens wilde vanmorgen niet ingaan op de kwestie, maar volgens bronnen zou de VVD-bestuurder mogelijk vandaag nog de gemeenteraad een onderzoek ontraden naar verlenging van de metro naar Amstelveen. De Noord/Zuidlijn moet vanaf 2017 rijden tussen Amsterdam-Noord en station Zuid.

Litjens zou vrezen dat verlenging naar Amstelveen de deal uit 2012 op losse schroeven zet met het kabinet over herinrichting van de Zuidas. Volgens die overeenkomst betaalt het rijk 1 miljard euro mee aan ondertunneling van de A10 en uitbreiding van station Zuid.

De Noord/Zuidlijn gaat op station Zuid stoppen voorbij de spoorboog van en naar Amstelveen. Daarmee is het volgens deskundigen in feite onmogelijk de metro door te trekken naar Amstelveen, al weerspreekt Mansveld dat.

Geen verbetering
D66-raadslid Bart Vink sprak vorige maand in deze krant van een 'historische vergissing'. Afgezien van busvervoer zouden reizigers in Amstelveen vanwege alle werkzaamheden rond station Zuid twee jaar lang zijn aangewezen op lijn 5, nu al de drukste tram van de regio. Lijn 51, de sneltram van en naar Amstelveen verdwijnt. Op termijn komt er een nieuwe tramlijn, die echter niet rechtstreeks naar Amsterdam CS gaat. Vink, vorige maand: 'Reizigers moeten extra overstappen op station Zuid. Amstelveen is twee jaar verstoken van de sneltram en de nieuwe tram is langzamer dan lijn 51. Niemand die ik heb gesproken, vindt het een verbetering. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.'

Volgens ingewijden deinst D66 terug voor een confrontatie met Litjens. De raadsfractie zou genoegen nemen met de toezegging dat verlenging van de metro in de toekomst niet geheel uitgesloten is.