Amsterdam Bewaar

D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
© ANP

De nieuwe coalitie in Amsterdam die vandaag officieel aantreedt, maakt haast met het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Amstelveen.

Ik denk dat het voor de 300 miljoen kan die nu beschikbaar is voor een nieuwe tramlijn

D66-raadslid Bart Vink

D66 wil dat de gemeenteraad nog voor de zomer stemt over onderzoek naar verlenging van de nieuwe metro voorbij het nu beoogde eindpunt, station Zuid. Met de steun van de andere collegepartijen (SP en VVD) kan een meerderheid ontstaan.

Op zijn laatste dag als wethouder waarschuwde Maarten van Poelgeest (GroenLinks) de gemeenteraad dat dit voorstel de deal uit 2012 op losse schroeven zet met het kabinet over herinrichting van de Zuidas.  'Dan is het hele project van de baan. U opent de doos van Pandora,' aldus Van Poelgeest.

Spoorboog
Volgens de deal betaalt het rijk 1 miljard euro mee aan ondertunneling van de A10 en uitbreiding van station Zuid. Vanwege de uitbreiding van station Zuid verdwijnt sneltram 51. De Noord/Zuidlijn stopt volgens de planning voorbij de spoorboog van en naar Amstelveen. Daarmee is het in feite onmogelijk zijn de nieuwe metro door te trekken naar Amstelveen.

D66-raadslid Bart Vink spreekt van een 'historische vergissing'. Afgezien van busvervoer zouden reizigers in Amstelveen twee jaar lang zijn aangewezen op lijn 5, nu al de drukste tram van de regio. Daarna zou er een nieuwe tramlijn komen die niet rechtstreeks naar Amsterdam CS gaat. 

Ten halve gekeerd
Vink: 'Reizigers moeten extra overstappen op station Zuid. Amstelveen is twee jaar verstoken van de sneltram en de nieuwe tram is langzamer dan lijn 51. Niemand die ik heb gesproken vindt het een verbetering. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.'

Oud-wethouder Eric Wiebes becijferde in 2011 dat verlenging van de Noord/Zuidlijn ruim 800 miljoen kost. Vink, ambtenaar op het ministerie van Infrastructuur, concludeert uit eigen onderzoek dat het goedkoper kan. 'Ik denk dat het voor de 300 miljoen kan die beschikbaar is voor een nieuwe tramlijn.'

In afwachting van nader onderzoek wil Vink dat er geen onomkeerbare stappen worden gezet bij uitbreiding van station Zuid.


Lees vandaag (18-6) het interview met D66-raadslid Bart Vink in Het Parool: Veilig, vlug en toch voordelig