Amsterdam Bewaar

Noord krijgt niet zomaar een nieuwe metrohalte: de Poort van Noord

De Poort van Noord moet het worden: het metrostration bij het Buikslotermeerplein. Gisteren bereikte de Noord/Zuidlijn zijn hoogste punt in Noord: dertien meter boven het perron.

 
Het kan niet zomaar een abrihalte zijn, het mag niet te lullig worden

Als de verdeelhal onder het Stationsplein bij Amsterdam CS 'de kathedraal' mag worden genoemd, is Station Noord al gauw de dorpskerk. Kleiner, vriendelijker, charmanter. Maar ook een tikje saaier. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Dat kunnen we natuurlijk niet hebben, dacht stadsdeel Noord; we mogen dan aan de andere kant van het IJ liggen, we tellen wel degelijk mee. En dat station bij het Buikslotermeerplein komt er natuurlijk niet voor niets: de Noord/Zuidlijn dient zich in 2017 aan, nog maar een stuk of elfhonderd nachtjes slapen.

Als het dan eindelijk zo ver is, mogen die veertigduizend in- en uitstappers vooral niet het gevoel krijgen dat ze voor hun overstap in het een of ander onbestemd flutdorp zijn aanbeland. En dus hing er gisteren aan het begin van de middag een enorme stalen spant te bungelen boven de bielzen van de toekomstige Noord/Zuidlijn.

Gevaarte
Terwijl bij de nieuwe metro alles langer duurt dan je denkt, gaat dit opvallend snel: in luttele minuten staat het gevaarte op zijn plek en zijn de contouren van het toekomstige Station Noord getekend. Het dreigt een indrukwekkend geheel te worden.

Spitste de aandacht zich de afgelopen jaren toe op het ondergrondse deel van de Noord/Zuidlijn, gisteren bereikte de bijna tien kilometer lange metroroute zijn hoogste punt: dertien meter boven het perron, dat zelf ook al een meter of vijftien boven de rest van de omgeving uit rijst. Tien spanten in totaal, die, afgewerkt met 1650 glasplaten, een futuristisch geheel zullen vormen van een kleine 130 meter lang.

'De Poort van Noord' noemt Hoite Detmar, directeur omgeving van de Noord/Zuidlijn, het. 'Er is gekozen voor een overkapping omdat je de reiziger graag comfort wilt bieden. En dat het zo groot is geworden, heeft ook te maken met wat je wil uitstralen: het kan niet zomaar een abrihalte zijn, het mag niet te lullig worden, als dat het goede woord is.' 

Vaart der volkeren
Het station moet Noord opstuwen in de vaart der volkeren, bedoelt Peter Hofstede, adviseur bij stadsdeel Noord. 'Nu is het hier nog niet veel, het is allemaal vrij lokaal. Maar als dit het beginpunt wordt van de nieuwe metroverbinding, biedt dat kansen voor Noord, dat lijkt me duidelijk. Over een aantal jaar zal het hier een stuk dynamischer zijn.'

Want met het gebied staat iets te gebeuren, zo is althans de bedoeling. Het stadsdeel is in overleg met een aantal hotels, zegt Hofstede. 'Dit is een perfecte locatie voor toeristen: je stapt op de metro en vierenhalve minuut later ben je op het Centraal Station. Ook worden er gesprekken gevoerd met een ondernemer die plannen heeft voor een bioscoop naast Station Noord.'

Veertigduizend reizigers dus, van wie waarschijnlijk driekwart met streekbussen uit noordelijke richting komt. Er is ruimte voor wel duizend parkeerplekken voor forenzen en bezoekers en ook voor een behoorlijke fietsenstalling wordt gezorgd. De ambitieuze kantoorplannen (200.000 vierkante meter, is ooit geopperd) zijn aanmerkelijk naar beneden bijgesteld, maar bedragen nog altijd 20.000 vierkante meter.

De leerlingen van het ROC, dat pal naast het station in wording ligt, weten er nog niets van, maar Noord komt weer een beetje dichterbij. Terwijl de eerste hippe Amsterdammers voorzichtig voet aan wal zetten op de IJ-oevers, is het de ambitie van het stadsdeel al dat binnenstadvolk in de toekomst ook wat dieper de noordelijk bush in te leiden. Aan het station zal het niet liggen.