Amsterdam Bewaar

Tunnelboor Victoria door wand station Ceintuurbaan

Toekomstig station Ceintuurbaan op een archieffoto uit 2010. © ANP
Toekomstig station Ceintuurbaan op een archieffoto uit 2010. © ANP © UNKNOWN

Tunnelboormachine Victoria boorde vandaag door de anderhalve meter dikke betonnen wand van station Ceintuurbaan van de Noord/Zuidlijn. De boormachine is hiermee klaar met het graven van de tweede tunnelbuis tussen het Scheldeplein en de Ceintuurbaan. Dat meldde de Dienst Noord/Zuidlijn.

Victoria staat nu voor de ingang van het zogenaamde schild-transfer-systeem (STS), een grote trommelvormige constructie waarmee de boormachine naar het andere eind van het station zal worden getransporteerd om daar verder te boren.

Eerst moeten de losse betonnen resten van de wand van het station, die nu voor de tunnelboor liggen, nog met de hand worden verwijderd door de boorders. Deze lastige klus moet onder verhoogde luchtdruk worden uitgevoerd.

Frank Otten, projectmanager bij aannemer Saturn, zei al eerder in het Parool 'Je kunt nog zo'n mooi apparaat laten maken, dat werkelijk een antwoord heeft op elk probleem dat het onderweg tegenkomt, je voorkomt nooit dat er af en toe spierballen gebruikt moeten worden'.

De stukken zijn vrij groot en moeten eerst worden verkleind. Werken in de krappe ruimte voor de boor, onder verhoogde luchtdruk, is knap lastig en verloopt vrij traag.

Nadat de lossen stukken beton zijn opgeruimd kan de machine de trommel van het STS binnenkomen. Tegelijkertijd worden dan de laatste meters tunnel tot in de wand van het station gebouwd.

Half april gaat Victoria verder aan de noordkant van het station richting Vijzelgracht.