Amsterdam Bewaar

Boren Noortje en Gravin gezegend

De tunnelboormachines van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam worden donderdag door priester Ambro Bakker ingewijd. Over enkele dagen boort de eerste machine zich met een tempo van 8 tot 10 meter per etmaal een weg onder het Damrak door richting de Dam. Foto ANP
De tunnelboormachines van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam worden donderdag door priester Ambro Bakker ingewijd. Over enkele dagen boort de eerste machine zich met een tempo van 8 tot 10 meter per etmaal een weg onder het Damrak door richting de Dam. Foto ANP © UNKNOWN

AMSTERDAM - De twee boormachines die de Noord-Zuidlijn gaan graven, heten Noortje en Gravin. De namen werden donderdag onthuld voorafgaande aan de inzegening van beide boren door deken Ambro Bakker van de Sint Nicolaasparochie in Amsterdam.

De namen zijn bedacht door leerlingen Pleuntje van basisschool De Witte Olifant en Anne van De Biënkorf, twee scholen langs het tracé van de nieuwe metrolijn tussen Amsterdam-Noord en de Zuidas.

Donderdag werd eveneens de heilige Barbara gezegend. Zij is de beschermvrouwe van de tunnelbouwers. Het beeldje kreeg een plekje in de schacht onder het Damrak waar de boormachines staan opgesteld.

Peter Dijk, algemeen directeur van de Dienst Noord-Zuidlijn, sprak vooraf aan de plechtigheid over het belang van de graafwerkzaamheden en dat er al een aantal metrostations gereed is. ''Dit is de laatste ontbrekende schakel die de al aangelegde stations aan elkaar rijgt. Hierdoor kunnen straks de treintjes rijden en de kaartjes worden verkocht.''

Winnares Pleuntje had een heldere verklaring voor de door haar bedachte naam Noortje. ''Zo heet mijn nichtje en de naam heeft ook te maken met de Noord-Zuidlijn'', aldus de trotse bedenkster.

Na de bekendmaking van de namen en de katholieke rituelen, was het de beurt aan de 24-jarige Cecilia van der Pol om eerste boormachine te dopen met een fles champagne. De studente heeft zich opgeworpen als tunnelpatin, de 'moeder van het boorpersoneel'. Ze zal de mannen regelmatig bezoeken. De 'moeder der boorders' is een traditie in de mijn- en tunnelbouw.

Het boren van de twee tunnelbuizen van elk 3,1 kilometer lang gaat 24 uur per dag en zeven dagen per week door. In totaal duurt het boorproces tot eind 2012. De boren leggen per etmaal gemiddeld een afstand van 9 meter af.

De eerste fase van de boorwerkzaamheden beslaat ongeveer driekwart jaar en bestaat uit het traject Centraal Station tot aan het in aanbouw zijnde metrostation Rokin. (ANP)

Zie ook: Joep Bertrams

Bekijk een 360-graden foto van de boor.