Binnenland Bewaar

Raadsenquête Noord/Zuidlijn van start

Verzakte panden langs het traject van de Noord-Zuidlijn aan de Amsterdamse Vijzelgracht. Foto ANP
Verzakte panden langs het traject van de Noord-Zuidlijn aan de Amsterdamse Vijzelgracht. Foto ANP © UNKNOWN

AMSTERDAM - Strenge gezichten achter de commissietafel, de stropdassen rechtgetrokken. De eerste getuige van de raadsenquête naar de Noord/Zuidlijn heeft vanochtend de eed afgelegd: ''Ik beloof de hele waarheid en niets dan de waarheid te zeggen.'' Jan Bijkerk, directeur Uitvoering van het Projectbureau Noord/Zuidlijn, mocht het spits afbijten in de openbare verhoren.

Uit zijn verhoor werd direct al duidelijk dat de organisatie en de contracten van de bouw van de Noord/Zuidlijn de afgelopen twee jaar drastisch gewijzigd moesten worden. Als dat niet was gebeurd, was de samenwerking met en tussen aannemers nog slechter geweest; met nog grotere vertragingen en hogere kosten als gevolg.

Bijkerk vertelde vanmorgen dat hij zich had verbaasd over de 'hoge stelposten', risico's die voor rekening van de gemeente Amsterdam komen. Gebruikelijk is dat de stelposten bij dit soort projecten rond de vijf tot tien miljoen euro bedragen. Bij de Noord/Zuidlijn bedroegen die posten volgens Bijkerk wel tachtig tot negentig miljoen euro.

Net als bij een parlementaire enquête staan de getuigen onder ede. Daarom geldt een enquête als het zwaarste middel dat de raad kan inzetten. Een handjevol mensen (vooral media, een paar ambtenaren en raadsleden) was aanwezig bij de start van de verhoren in de Boekmanzaal van de Stopera, die lopen tot eind deze maand.

De enquêtecommissie bekijkt het complete besluitvormingtraject voor de metrolijn. Maar de nadruk zal liggen op het jaar 2002, toen de gemeenteraad definitief instemde met de aanleg. Rond die tijd werden ook omstreden contracten afgesloten met aannemers, met een ongekend aantal stelposten, over de invulling waarvan ook grote onenigheid ontstond tussen de aannemers en de gemeente.

Geert Dales speelde als wethouder een cruciale rol in deze periode. Hij moet vrijdag getuigen. Later deze maand zal Mark van der Horst, wethouder van 2002 tot 2006, veel vragen krijgen over de gammele organisatie en het toezicht op het project. Woensdag komt ex-minister van Verkeer Tineke Netelenbos vertellen waarom de Noord/Zuidlijn het enige grote infrastructurele project is waarbij het rijk zich niet garant heeft gesteld voor eventuele kostenoverschrijdingen. (HET PAROOL)

Dossier Noord/Zuidlijn