Amsterdam Bewaar

Wereld kijkt mee met invaren tunnel onder CS

Wereld kijkt mee met invaren tunnel onder CS
© UNKNOWN

Experts vanuit de hele wereld houden vandaag het invaren en afzinken van een tunnel voor de Noord/Zuidlijn onder het Centraal Station in Amsterdam in de gaten. Het is de allereerste keer ooit dat een tunnelelement onder een historisch gebouw wordt geplaatst, zei Martin Bos, projectdirecteur van aannemerscombinatie Strukton/Van Oord.

De tunnel, een gevaarte van 136 meter lang, 22 meter breed en 20.000 ton zwaar, vertrok in alle vroegte vanuit de Suezhaven naar een speciaal in het IJ gebouwde sluis achter CS. Daar kwam het na enige vertraging in de loop van de ochtend aan. Het element werd vervolgens recht gedraaid en op zorgvuldige wijze in de kuip getrokken. Het duurt volgens Van Zuiden uiteindelijk zo'n zes weken voordat het tunneldeel helemaal op zijn plek ligt.

Onder het station moesten 3.000 houten palen plaatsmaken voor een soort betonnen tafel die het middelste deel van het eeuwenoude gebouw draagt. Daaronder is een zogeheten zinksleuf gegraven, een tijdelijke gracht waarin het tunnelelement komt.

De komst van het eerste deel van de tunnel sluit volgens de projectdirecteur een ingewikkelde periode van negen jaar voorbereiding af. De Noord/Zuidlijn, de metro die Amsterdam-Noord met de Zuidas moet verbinden, rijdt naar verwachting vanaf 2017.

Bijzonder
Volgens Van Zuiden heeft de operatie veel aandacht vanuit de rest van de wereld. 'Het is een spraakmakend project. Mensen op het station hebben totaal niet door dat onder hen 20 meter water loopt.'

De Amsterdamse VVD-wethouder Eric Wiebes van Vervoer noemt de komst van een van de in totaal vier tunnelelementen, een bijzondere stap. Het invaren van tunneldelen is volgens hem een Nederlandse specialiteit. 'Maar in Amsterdam maken we het net wat mooier door onder het onder een historisch gebouw te doen.'