Binnenland Bewaar

Ronald Ockhuysen wordt de nieuwe hoofdredacteur van Het Parool

Ronald Ockhuysen
Ronald Ockhuysen © Studio Rappard

Ronald Ockhuysen (48) wordt de nieuwe hoofdredacteur van Het Parool. Ockhuysen, die in 2008 van de Volkskrant naar Het Parool verhuisde, was sinds 2011 adjunct-hoofdredacteur van de krant.

Bij ons kan het over de almaar toenemende drukte in de stad gaan, de psychologie van Syriëstrijders of de knie van Ricardo Kishna

Ronald Ockhuysen

Ockhuysen nam de positie van hoofdredacteur al waar na het vertrek van Barbara van Beukering aan het begin van dit jaar. De sollicitatiecommissie heeft Ockhuysen vanmiddag voorgedragen bij de redactie.

Ronald Blom, voorzitter van Stichting het Nieuwe Parool en de sollicitatiecommissie: 'Er was een groot aanbod aan goede kandidaten voor de positie van hoofdredacteur van Het Parool. We zijn heel blij met de benoeming van Ronald Ockhuysen, omdat hij breed gedragen wordt door de stichting, de directie en de redactie. We zijn ervan overtuigd dat hij de juiste man is om de positie van Het Parool in de stad verder te versterken en de krant, digitaal en op papier, toekomstbestendig te maken.'

Ockhuysen wordt de negende hoofdredacteur. Hij noemt Het Parool een krant met een unieke positie. 'We zijn een op Amsterdam gerichte krant met een landelijke uitstraling. Daarbij heeft Het Parool kwaliteiten die bij andere kranten minder vanzelfsprekend zijn: we zijn kritisch en tegelijk gericht op het goede in het leven. Bovendien kijken we altijd net even anders naar de wereld dan de concurrentie. Gretiger zou ik willen zeggen. En met humor.'

Ockhuysen was zelf eerder toneelrecensent, mediaredacteur, filmjournalist en kwam bij Het Parool binnen als chef kunst. Hij maakte en presenteerde tussen 2002 en 2007 voor de VPRO tv-programma's over film.

Kwaliteit
Als hoofdredacteur wil Ockhuysen de komende tijd gebruiken om de bijzondere identiteit van de krant nadrukkelijker te presenteren - op papier én het internet, zodat er geen misverstand kan bestaan over de kwaliteit van Het Parool. 'Bij ons kan het over de almaar toenemende drukte in de stad gaan, over de psychologie van Syriëstrijders of over de knie van Ricardo Kishna. Onze blik is breed: Amsterdam is een stad met 180 nationaliteiten en al die werelden moet je terugzien in de krant.'

Regionale kranten hebben het wereldwijd zwaar. Oplages dalen en de reclame-inkomsten nemen af. 'We moeten elkaar niet in de put praten; er wordt nog altijd geld verdiend. Daarbij is onze markt anders dan die van andere regionale kranten. Wij richten ons in eerste instantie op Amsterdam en de omliggende omgeving. De stad stroomt jaarlijks vol met studenten, die anders dan vroeger, niet meer weg gaan. Dat zijn allemaal potentiële lezers. Ik ben ervan overtuigd dat Het Parool al die mensen veel te bieden heeft.'