Binnenland Bewaar

Proef KLM met biobrandstof

KLM probeert met de vlucht een zwiep te geven aan de ontwikkeling van biobrandstof. Foto ANP
KLM probeert met de vlucht een zwiep te geven aan de ontwikkeling van biobrandstof. Foto ANP © UNKNOWN

AMSTERDAM - 'Dit is uw captain, u vliegt momenteel op huttentut'. Met die mededeling stuurt de KLM maandag een jumbo de lucht in. Voor het eerst in de geschiedenis wordt een vlucht op biobrandstof gemaakt mét passagiers.

Ook voor bijen is de KLM-primeur goed nieuws. De plant waarvan de biokerosine is gemaakt waarop vandaag vanaf Schiphol een uur lang onder anderen minister Maria van der Hoeven van Vrom door het Nederlandse luchtruim wordt vervoerd, is favoriet bij insecten.

Camelina sativa is de Latijnse benaming van huttentut: de Nederlandse wegbermen staan er vol mee. De groene stengel met gele bloem groeit werkelijk overal - en dat al duizenden jaren. Er is dan ook een overeenkomst tussen de KLM-jumbo van vandaag en de olielampen uit de middeleeuwen. Beide haalden hun brandstof uit huttentutzaadjes.

Aan de jumbo is alle ophef niet af te zien. Net als februari 2008, toen een (lege) jumbo van Virgin op Schiphol landde na een vlucht op biokerosine, wordt maar één van de vier motoren aangedreven door de milieubrandstof. Mocht het mislopen, dan kan het toestel zonder probleem op drie turbines landen.

Zonder tegenslag draait die motor  de hele vlucht op een mengsel dat voor de helft uit gewone kerosine en voor de andere helft op camelina-brandstof draait. Ook Japan Airlines vloog in januari met dezelfde brandstof, maar dan zonder passagiers.  
Camelinakerosine kan de CO2-uitstoot van een vliegtuig met 84 procent terugbrengen, mits alle motoren volledig door de biobrandstof worden voortgedreven. Bij de testvlucht vandaag zal de CO2-uitstoot hooguit met tien procent worden teruggedrongen.

Grootste nadeel van huttentut - net als elke andere biobrandstof uit planten - is het enorme verbruik van landbouwgrond om de plant te verbouwen. Om de gehele luchtvaart van voldoende biobrandstof te voorzien, is 52 miljoen hectare landbouwgrond nodig, die niet meer gebruikt kan worden voor andere gewassen. Nederland telt 820.000 hectare akkers.

De totale luchtvaart is verantwoordelijk voor circa twee procent van de totale uitstoot van het broeikasgas.

KLM durft niet te voorspellen wanneer biokerosine commercieel gebruikt kan worden. ''Dat hangt vooral van regelgeving af,'' zegt een woordvoerder. ''Maar het is zaak dat iemand zijn nek uitsteekt. KLM probeert met deze vlucht een zwiep te geven aan de ontwikkeling van biobrandstof. Het is belangrijk dat we meters maken.''

De maatschappij is al langer betrokken bij de ontwikkeling van biokerosine. Zo trok het bedrijf vorig jaar de aandacht met een pleidooi voor bio­kerosine uit algen. ''Het één sluit het ander niet uit,'' aldus de woordvoerder.

Mocht camelina de favoriete biobrandstof in de luchtvaart worden, dan profiteert daar ook de bezembranche en schuursponsjesindustrie van. De voor brandstofdoeleinden onbruikbare stengels lenen zich daar uitstekend voor. (HERMAN STIL)