Binnenland Bewaar

ChristenUnie bedenkt compromis over partijhomo's

Ook bij de ChristenUnie staat, volgens André Rouvoet,  de deur open voor de homoseksuele medemens. Foto ANP/Robert Vos
Ook bij de ChristenUnie staat, volgens André Rouvoet, de deur open voor de homoseksuele medemens. Foto ANP/Robert Vos © UNKNOWN

ZWOLLE - Op het partijcongres van de ChristenUnie is de opluchting groot, althans op de eerste rij van de zaal in de Nieuwe Buitensociëteit in Zwolle, als een brisante motie van de afdeling Capelle aan den IJssel na hertelling blijkt te zijn verworpen.

De top van de partij kan zich met goed fatsoen blijven vertonen in het verre Den Haag, want de partij zal niet openlijk uitspreken wat de leden eigenlijk vinden: homo's horen in de ChristenUnie niet thuis.

In de woorden van de ternauwernood afgewezen motie: 'Een openbare zonde, waarvan de homoseksuele levenswijze er één is, is een op zichzelf staand relevant gegeven voor het niet toelaten tot de kandidatenlijst voor de verkiezing in een vertegenwoordigende of bestuurlijke functie namens de ChristenUnie'.

Het is het slotstuk van een emotioneel ochtendje debatteren op het partijcongres, tussen de gebeden en gezangen door. Ter tafel de gedragscode voor politici die zich geroepen voelen de CU te vertegenwoordigen in gemeenteraden, provincies of het parlement. Mogen zij homo zijn? Of beter: mogen zij toegeven aan hun homoseksuele gevoelens? Ofwel: mogen homo's seks hebben, binnen of buiten het (homo)huwelijk?

Al maanden ligt de ChristenUnie onder vuur vanwege zijn voor zijn in externe ogen middeleeuwse opvattingen aangaande de liefde tussen man en man of vrouw en vrouw. Terwijl de achterban mort, proberen voormannen als vicepremier André Rouvoet en fractievoorzitter Arie Slob de coalitiepartners van het CDA en vooral de PvdA ervan te overtuigen dat het zo'n vaart niet loopt. Ook bij de ChristenUnie zou de deur openstaan voor de homoseksuele medemens.

De leden van de partij vinden het maar zozo, getuige de vele amendementen en moties die het bestuur voorgeschoteld krijgt en waarin onveranderlijk wordt gevraagd voor eens en voor altijd duidelijk te maken dat homoseks 'een openbare zonde' is, in strijd met de Bijbel, Gods woord.

Maar een speciale partijcommissie heeft bedacht dat homo's best de ChristenUnie kunnen vertegenwoordigen, zolang zij maar kunnen aantonen dat zij op 'authentieke' en 'geloofwaardige' wijze de standpunten van de partij zullen uitdragen. Bij de selectie van vertegenwoordigers horen geen 'zondenlijstjes', vindt de partijtop.

Dan kunnen we wel aan de gang blijven, zegt de partijvoorlichter. Want hoe moet het dan bijvoorbeeld met de evangelischen, die tegen roken zijn, en de reformatorischen, die met hun sigaren menig kerkzaaltje blauw kleuren. Of, zegt partijvoorzitter Peter Blokhuis, met iemand die een kind heeft uit embryoselectie. Kan díe nog wel geloofwaardig de partij vertegenwoordigen?

In Zwolle lijken de leden er weinig boodschap aan te hebben. Twee uur lang wordt stoom afgeblazen over 'het verhaal homoseksualiteit'. De complete Nederlandse biblebelt komt langs, van Barneveld tot Maassluis en van Urk tot Schouwen-Duiveland. De ene vertegenwoordiger heeft het over het H-woord, een ander roept op 'elkaar als broeders en zusters te helpen met onze zonden'. Vanuit de Bommelerwaard wordt gemeld dat ook Jezus met 'een stukje liefde omging met mensen die een scheve schaats reden'.

Uiteindelijk is het de afdeling Nunspeet die het compromis vindt: geen zondenlijstje, maar wel een expliciete vermelding in de gedragscode dat ChristenUniepolitici alleen politiek geloofwaardig kunnen zijn 'als hun publieke gedrag niet strijdig is met de uitgangspunten van de ChristenUnie, zoals die zijn vastgelegd in de Uniefundering en het Kernprogramma'.

Waarin, aldus de toelichting, 'ook de visie van de ChristenUnie weergegeven wordt met betrekking tot het huwelijk als een goddelijke instelling'.

Nog iets duidelijker: 'Het huwelijk is door God bij de schepping ingesteld als een in beginsel onverbreekbare relatie van één man en één vrouw. Daarbij wordt de seksuele omgang onlosmakelijk verbonden gezien met het huwelijk.'

Homo's, kortom, zijn sinds zaterdag meer dan welkom bij de ChristenUnie. (MARCEL WIEGMAN)