Opinie Bewaar

'Stinkende wachtauto's? Er is een uitweg'

'Stinkende wachtauto's? Er is een uitweg'
© ANP

'Hebben we eindelijk de ruimte op de Vijzelgracht, moeten we die weer inleveren voor een file van stinkende wachtauto's,' schrijft Monica Blok in een lezersbrief aan Het Parool.

Een dezer dagen neemt de gemeenteraad een besluit over de aanleg van een merkwaardig project: een volautomatische vergunningen­garage onder de Vijzelgracht (prijskaartje circa 32 miljoen). 

De geplande garage is een ondergrondse bunker, een restruimte in het pas aangelegde metrostation Vijzelgracht, waarnaar de auto's via een lift worden afgevoerd. Hebben we eindelijk de ruimte op de Vijzelgracht, moeten we die weer inleveren voor een file van stinkende wachtauto's.

Een deel van het beleid is er op gericht om in 2030 de binnenstad emissievrij te hebben

Want stinken gaat het: de garage biedt geen ruimte voor elektrische auto's. Er zijn geen oplaadpalen. Een deel van het beleid is er op gericht om in 2030 de binnenstad emissievrij te hebben, een ander deel legt in 2018 een garage aan voor allesbehalve schone auto's.  

Op geringe loopafstand van de Vijzelgracht zijn drie parkeergarages zijn (Marie Heinekenplein, de Boerenwetering en Museumplein) die volop parkeerruimte bieden, en rond het station Vijzelgracht is eerder behoefte aan fietsenstallingen dan aan autostallingen. Maar er is een uitweg. Denk even na. En stem tegen.

Monica Blok, Buurtvereniging Wetering Verbetering