Opinie Bewaar

'Snij niet in subsidie Cinekid'

'Snij niet in subsidie Cinekid'
© Mike Ottink

De subsidie verlagen voor hét mediafestival voor kinderen raakt de mediawijsheid en daarmee de levenskwaliteit van onze jeugd, betogen onder meer NTR-directeur Paul Römer en netmanager van NPO Zapp Suzanne Kunzeler in een opiniestuk.

Hoe helpen wij onze kinderen, als digital natives van deze wereld, omgaan met al het media-aanbod zodat ze opgroeien tot kritische gebruikers?

Hoe zorgen we ervoor dat ze naast alle makkelijk verteerbare kost ook in aanraking komen en geïnteresseerd raken in moeilijker te consumeren kwaliteit? Hoe laten we ze ervaren dat het de moeite loont om je soms te verdiepen, langer te kijken en of om te luisteren?

Paul Römer, directeur NTR. Suzanne Kunzeler, netmanager NPO Zapp. Anna van der Staak, eindredacteur jeugdprogrammering VPRO. Burny Bos, producent BosBros. Leontine Petit, producent Lemming Film.

De jeugd is onze toekomst; het klinkt als een open deur, maar hoe is het mogelijk dat er weer in de culturele media-opvoeding van onze kinderen wordt gesneden? Als het aan de Raad voor Cultuur ligt, krijgt Cinekid, hét mediafestival voor kinderen in Nederland, slechts twee derde van de aangevraagde subsidie.

Beeldschermtijd
Het medialandschap en mediagebruik van kinderen zijn de laatste 25 jaar spectaculair veranderd. Het traditionele gebruik is compleet op de schop gegaan en de gemiddelde beeldschermtijd verdriedubbeld.

Nieuwe media en interfaces volgen elkaar in een razend tempo op. Als ouder is het nauwelijks bij te houden waar je kind zich in de digitale wereld bevindt, laat staan wat het tot zich neemt. En naar de effecten van alle verleidingen van games, series, films, social media en reclames op onze kinderen afkomen, kun je slechts gissen.

Cinekid heeft juist als missie het bevorderen van de kwaliteit van beeldcultuur voor jonge kinderen, door de positie van kinderen ten opzichte van de media te versterken met actieve en creatieve participatie. Het festival is uitgegroeid tot één van de succesvolste in Europa en is beroemd om zijn innovatie.

Mediawijsheid
Door kinderen te leren werken met de nieuwste tools en technieken worden mediawijsheid en mediaweerbaarheid gestimuleerd en nieuwsgierigheid geprikkeld. Uniek is de combinatie van het publieksfestival met de jeugdtelevisie- en filmindustrie. Hier treffen nationale en internationale programmamakers het jonge kind, doen inspiratie op, testen reacties, zoeken en vinden kwaliteit en kansen.

De Raad voor Cultuur heeft wel oog voor een specialistische industriemarkt bij de filmfestivals voor volwassenen, maar die voor de jeugd lijkt geen eigen positie te verdienen. "Een festival rondom de jeugd- en familiefilm kan bijdragen aan de kwaliteit en positie van dit genre in binnen- en buitenland," stelt de Raad.

Belangrijk steunpunt
Maar als de minister het huidige advies overneemt, dreigen we een belangrijk steunpunt voor kwalitatieve jeugdproducties te verliezen. Drie jaar geleden is met een bezuiniging van 40 procent onevenredig veel gekort op het Cinekid. De Kamer nam een motie aan om dit tekort te repareren, maar de Raad adviseert hiertegen.

Wij hopen dat de minister het advies naast zich neerlegt en Cinekid de steun geeft die het nodig heeft, zodat het festival in zijn huidige vorm behouden blijft. Want aandacht voor kwaliteit bij de media is aandacht voor de levenskwaliteit van onze jeugd.