Opinie Bewaar

'Scholen in Noord vertragen komst van nieuwe school'

Basisschool in Canada van het architectenbureau waar Klein Amsterdam mee werkt
Basisschool in Canada van het architectenbureau waar Klein Amsterdam mee werkt © HCMA Architecture

Andere scholen proberen uit alle macht te voorkomen dat Klein Amsterdam zijn nieuwe school in Noord kan beginnen, aldus initiatiefnemers Rick Amado en Judith Fischer.

Onderwijsinitiatief Klein Amsterdam mag een basisschool stichten in Noord. De belangstelling van ouders is groot. Meer dan 300 ouders hebben inmiddels aangegeven interesse te hebben in het onderwijs dat Klein Amsterdam ontwikkelt.

Het team is hard op zoek naar gemotiveerde collega's en een geschikte locatie om in 2018 de deuren te openen; een ­locatie waar verschillende maatschappelijke functies (kunst, cultuur, zorg, mkb) samenkomen met een school.

Simone Kukenheim, D66-wethouder van Onderwijs, wilde tegemoetkomen aan de toenemende vraag naar (vernieuwend) basis­onderwijs en schreef in 2015 een prijsvraag uit, Onze Nieuwe School.

De opdracht voor de deelnemers: wees grensverleggend, ontwikkel een vernieuwend en gedegen plan voor een nieuw Amsterdams onderwijsinitiatief.

De prijs: actieve steun van de gemeente bij het realiseren van de school, plus een geldbedrag. De maatschappelijke opbrengst: meer onderwijsplekken en meer toekomstgericht onderwijs voor Amsterdamse kinderen.

Klein Amsterdam ging aan de slag, won een van de vier 'prijzen' en zit nu in de zogeheten 'kraamkamer'. Met een ambitieus en degelijk plan, een team en partners met kennis van zaken.

De school als ontmoetingsplaats waar kinderen en de wereld elkaar tegenkomen, van elkaar leren. Naast taal en rekenen als essen­tiële vaardigheden zet Klein Amsterdam ook de brede vorming van kinderen centraal.

Dit draagt ertoe bij dat kinderen leren leven met constante verandering, leren kijken, denken, reflecteren, verwoorden en toepassen wat ze leren, op wat er is en wat komen gaat. Het is het soort onderwijs dat samenhangt met de vorming van vrije en verantwoordelijke mensen, die bewust in het leven staan.

Met Amsterdam als inspiratiebron en leer­omgeving, ontwikkelt het team onderwijs samen met Amsterdamse partners.

We zijn nu twee jaar verder. In Noord werd Klein Amsterdam een jaar geleden welkom geheten met een rechtszaak, ingesteld door een aantal schoolbesturen met in totaal 71 basisscholen in Amsterdam, waarvan 29 in Noord.

Het argument: er zou in Noord geen ruimte zijn voor een nieuwe school. Een buitengewoon effectieve vertragingstactiek; pas op 8 september behandelt de Raad van State de zaak.

Het team van Klein Amsterdam heeft de opening van de school daarom noodgedwongen met een jaar moeten uitstellen. Diezelfde schoolbesturen zijn inmiddels bezig met het maken van plannen voor een nieuwe school in Noord.

Inmiddels is ook de strijd losgebarsten over de grond voor scholen in NDSM, Buik­sloterham, Hamerstraatgebied en Elzenhagen Zuid.

Daarbij lijkt het erop dat de schoolbesturen die de komst van Klein Amsterdam met succes hebben weten te vertragen, hun scholen in de toekomst naar deze gebieden verplaatsen en hiermee een bonus incasseren voor hun obstructie.

Inzet van deze onderhandelingen is een zero sum game, waarbij de winst van de een het verlies van de ander betekent. Dit zijn overigens dezelfde schoolbesturen die verantwoordelijk zijn voor een aantal scholen die al jaren onder de opheffingsnorm bungelen.

Dit is niet de bedoeling van de kraamkamer geweest. Er ligt een unieke kans voor het oprapen om via huisvesting op korte termijn onderwijsvernieuwing te realiseren in Amsterdam, via een initiatief dat nota bene is voortgekomen uit Onze Nieuwe School. De vraag is wat het de gemeente werkelijk waard is om vernieuwing te realiseren.

De gemeente Amsterdam kan beslissend optreden, door bij het besluiten over huisvesting de status quo te trotseren en te kiezen voor vernieuwing.

Lees ook: Schoolbesturen Noord starten rechtszaak tegen nieuwe school