Opinie Bewaar

'Rendementsdenken UvA schaadt de eigen studenten'

In 2015 demonstreerden studenten van de Universiteit van Amsterdam voor het Maagdenhuis tegen de bezuinigingen op de geesteswetenschappen.
In 2015 demonstreerden studenten van de Universiteit van Amsterdam voor het Maagdenhuis tegen de bezuinigingen op de geesteswetenschappen. © ANP

'Het is merkwaardig: een 'excellente' universiteit die toponderwijs moet leveren, bezuinigt al ­jaren op kwaliteit,' aldus Daniël van Duijn in een lezersbrief aan Het Parool.

Er is weer een bezuinigingsronde op de UvA gaande. Nu voelt het College van Bestuur zich genoodzaakt het Academisch Media Instituut DIA op te heffen. Uit protest zijn docenten en studenten een petitie gestart.

Het is merkwaardig: een 'excellente' universiteit die toponderwijs moet leveren, bezuinigt al ­jaren op kwaliteit: talenstudies zijn opgeheven, maatschappij­studies worden omgezet naar het Engels en docenten worden onderbetaald.

Intussen zijn dure Engelstalige opleidingen zoals Amsterdam University College (AUC) en Politics Psychology Law and Economics (PPLE) opgericht en breidden de faculteiten bedrijfskunde en economie uit.

De gammawetenschappen zijn van onschatbare waarde, juist nu de wereld in transitie is en we voor nieuwe verdelingsvraagstukken staan. De huidige generatie studenten zal moeite hebben deze transitie te maken als er geen studies zijn die perspectief bieden op het verleden en de verbeeldingskracht aanwakkeren.

Toch blijft de UvA vastzitten in rendementsdenken waarbij opleidingen geld moeten opleveren per student.

Studentenaantallen krijgen voorrang boven kwalitatief onderwijs en Nederlandstalige vakken betalen de rekening, ook als studenten zeer tevreden zijn over het onderwijs.

Jaarcijfers tonen slechts een glimp van wat een universiteit voortbrengt

De UvA schaadt daarmee de eigen studenten en haar taak om alternatieve en verfrissende academische perspectieven voort te brengen.

In 2011 volgde ik het vak Poldox, waar studenten de kans krijgen een fenomeen te bestuderen en de resultaten te presenteren in een korte documentaire. Ik ontmoette filosofen, sociologen en antropologen, ontwikkelde mijn verbeeldingskracht en leerde de kaders van de werkelijkheid te bevragen.

Het was het meest uitdagende en waardevolle vak in mijn opleiding, en is inmiddels uitgegroeid tot het DIA, een ­academisch media instituut dat visueel wetenschappelijk onderzoek ondersteunt.

Nu wil het College van Bestuur het DIA opheffen. Een besluit dat nog triester wordt met het oog op de miljoenen die de UvA via het leenstelsel zal ontvangen voor 'verbetering van de onderwijskwaliteit'.

Zolang de focus op groei van studentenaantallen aanhoudt en medezeggenschapsraden niet worden gehoord, dient de universiteit zich af te vragen of het niet anders moet en kan.

Het gebruik van verbeeldingskracht wordt hierbij van harte aanbevolen; jaarcijfers tonen slechts een glimp van wat een universiteit voortbrengt.

Daniël van Duijn, filmmaker en UvA-alumnus, Amsterdam