Opinie Bewaar

'Peer-tutoring maakt bijles betaalbaarder'

'Peer-tutoring maakt bijles betaalbaarder'
© ANP

Het grote voordeel van peer-­tutoring is dat bijles tegen een jongerentarief aanzienlijk betaalbaarder is, waardoor veel meer ouders het serieus kunnen overwegen, schrijft Cees Koole in een ingezonden brief.

Graag reageer ik op het artikel 'Leerling kan niet meer zonder ­bijles'  van vrijdag 26 ­januari, over de groeiende ­omvang van 'schaduwonderwijs' in het voortgezet onderwijs. Uit mijn eigen onderwijspraktijk kan ik beamen dat de vraag naar bijles groeit. Veel ouders geven echter ook aan zich geen bijles voor hun kind te kunnen veroorloven. Het lijkt daarmee steeds aannemelijker dat de kansenongelijkheid in de maatschappij toeneemt.

Het artikel meldt dat een meerderheid van de ouders die extra ondersteuning vragen voor hun kind, het onderwijs ontoereikend vinden en meer maatwerk vragen. Mijns inziens worstelen scholen in dit vraagstuk met twee zorgen, waardoor ze maatwerk - lees bijles - binnen de school te snel niet als oplossing overwegen.

Kansenongelijkheid
Ten eerste streven scholen naar goed onderwijs voor alle leerlingen. Een bijdrage voor bijles vragen aan ouders zal in hun ogen daar haaks op staan. Het is immers niet voor alle ouders een optie, waarmee zou worden bijgedragen aan kansenongelijkheid.

Ten tweede is het voor scholen een pijnlijk besef dat het nog niet is gelukt om in de onderwijsbehoeften van alle leerlingen te voorzien. Moet een school zich niet juist inzetten om de vraag naar bijles te voorkomen?

Docenten kunnen op hun kerntaak blijven focussen en de school benut zijn eigen potentieel aan getalenteerde leerlingen dat een leerzame bijbaan wordt geboden, waarin verbondenheid en van elkaar leren centraal staat

Scholen blijven oplossingen dikwijls zoeken binnen het docententeam; daar waar de werkdruk al hoog is. Bovendien is het inzetten van docenten voor individuele bijles vrij kostbaar. Intussen groeit het aantal ouders dat hulp zoekt buiten de school.

Peer-tutoring
Met mijn eigen school het ­Spinoza Lyceum hebben we toch een oplossing gevonden door het organiseren van peer-tutoring. Een oudere leerling helpt dan een jongere leerling om zich de stof eigen te maken. Oudere leerlingen weten nog goed waar de jongere leerling op moet letten en kunnen dat uitleggen in begrijpelijke taal. Jongere leerlingen voelen zich ook vrijer om vragen te stellen. We kunnen nu onderbouwleerlingen die dat nodig hebben, veel sneller helpen.

Het grote voordeel van peer-­tutoring is dat bijles tegen een jongerentarief aanzienlijk betaalbaarder is, waardoor veel meer ouders het serieus kunnen overwegen. Voor de kleine groep ­ouders bij wie het niet lukt, kan de school of de gemeente mogelijk een regeling treffen.  

Docenten kunnen op hun kerntaak blijven focussen en de school benut zijn eigen potentieel aan getalenteerde leerlingen dat een leerzame bijbaan wordt geboden, waarin verbondenheid en van elkaar leren centraal staat.

Cees Koole, docent geschiedenis Spinoza Lyceum