Opinie Bewaar

'Overheid en bedrijfs­leven maken Gay Pride juist mogelijk'

Bedrijven horen bij de botenparade
Bedrijven horen bij de botenparade © Remko de Waal/ANP

Houd bedrijven weg die louter de publiciteit zoeken en maak de Gay Pride weer gay, schreef Michaël Kensenhuis zaterdag in Het Parool. De initiatiefnemers reageren.

Emancipatie is nooit af. Emancipatie moet je onderhouden. Dat onderhouden doe je samen: hetero, politiek en gay. Emancipatie in je eentje wordt nooit een succes. In 1996 bedachten we de formule voor de Amsterdam Pride: een opvallende parade, een inhoudelijk feestje, met versierde boten door de historische binnenstad.

Nergens in de wereld is een varende Pride. Een laagdrempelig feestje, zonder hekken en zonder dat je er als bezoeker voor hoeft te betalen. Iedereen is welkom. Het is ons ­cadeautje van de gay community aan hetero Amsterdam, aan Nederland.

In Europa en in de wereld staat de Amsterdamse Pride bekend als één van de meest spraakmakende en meest liberale Prides, al vanaf het allereerste begin in 1996. Als initiatiefnemers van de Amsterdam Pride zijn we ongelooflijk trots op de organisatie van de 22ste Amsterdam Pride.

De organisatie van de Amsterdam Pride staat als een huis, en het evenement is diverser dan het ooit is geweest. Elk jaar wordt een letter toegevoegd aan lgbti. In 1996 hadden we nog maar twee letters: de L en G van lesbisch en gay.

Dit regenboogevenement is het grootste emancipatie-evenement van Nederland, en dat is het al 22 jaar. Er is in Nederland geen evenement waar zo veel over diversiteit en emancipatie wordt gepraat. Geen mediagenieker evenement dan de Amsterdam Pride. De diversiteit spat ervan af.

Bedrijfsleven en overheid dragen de diversiteit in hun hart

De Pride is een burgerinitiatief. Een burgerinitiatief nodigt uit tot deelname.

Die uitnodiging geldt voor iedereen. Het is een feest van ons allemaal. Een feest met inhoudelijk randje. Geen incrowdfeestje, buiten het zicht van de maatschappij.

Het is een feest samen met de bewoners van de stad Amsterdam, de vele honderdduizenden bezoekers, hetero en lgbti samen. En ja, ook het bedrijfsleven doet mee, onder meer omdat in alle bedrijven hetero en lgbti samen werken en leven.

Het bedrijfsleven sponsort bovendien de enorme kosten van dit mega-evenement. Feitelijk is het zo dat juist de overheid en bedrijfs­leven dit mega-evenement mogelijk maken. Bedrijfsleven en overheid dragen de diversiteit in hun hart.

Het mooiste voorbeeld is onze hetero burgemeester Van der Laan. In 2016 stond hij als trotse burgervader op de gemeentelijke boot. Gemeente hetero? Ja/Nee? Wat maakt het uit. Samen maken we onze gemeenschap sterker. En we ­hopen zo, dat onze burgervader ook dit jaar weer zal meevaren.

Het thema van Pride 2017: 'This is my Pride.' Het motto is: iedereen heeft het recht om te zijn wie je bent en te houden van wie je wilt. Dit geldt voor ons allemaal, hetero, lgbti en ja dit geldt ook voor politici en het bedrijfsleven.

Siep de Haan, Ernst Verhoeven, Peter Kramer, initiatiefnemers van de Amsterdam Pride

Feest van Amsterdam

Destijds, toen Siep de Haan en ik na een bespreking over de komende Gay Games naar huis fietsten, ontstond het idee om de gezamenlijke gay ondernemers onder te brengen in een stichting die jaarlijks een soort Amsterdams feest zouden gaan vieren.

Dit resulteerde uiteindelijk in een stichting waarin jarenlang Amsterdam Pride werd gevierd en de Gay Games vanuit de gay horeca een goede ontvangst konden hebben. Siep en zijn man Peter Kramer hebben samen dit initiatief jarenlang doorgezet en na hun vertrek kwam bij de nieuwe organisatoren het accent meer op Gay Pride te liggen.

Toen wij begonnen in de jaren negentig was de sfeer in de stad anders en stonden de straten rond het Rembrandtplein (met de iT, Havana, Roxy) vol met een mix aan mensen voor wie het niet uitmaakte welke liefde je wilde volgen maar die gezamenlijk de vrije stad Amsterdam wilden vieren.

Nu de Gay Pride aan alle kanten onder druk komt te staan (veiligheid en financiën) en er ook soms vragen worden gesteld over deelname van grote bedrijven en het wegvallen van meer specifiek op de doelgroep gerichte horecabedrijven, wordt het misschien wel tijd om wat meer terug te gaan naar de gedachte aan de Amsterdam Pride.

Een feest waarbij vooral het trots zijn op Amsterdam vooropstaat en de kansen die deze stad aan ons allen biedt

Een jaarlijks feest waarvan de Gay Pride een onderdeel is maar waar ook plek zou zijn voor Jordaan Pride, Sport Pride of bedenk het zelf.

Een feest waarbij vooral het trots zijn op Amsterdam vooropstaat en de kansen die deze stad aan ons allen biedt. Een feest waarin we eisen dat iedereen in onze samenleving respectvol omgaat met deze stad en al haar inwoners, van allerlei pluimage.

Het prachtige beeld dat om het zeer trieste nieuws over Nouri mocht ontstaan, duizenden fans die gezamenlijk deze pracht-Amsterdammer eerden, uit het hele land met een eenheid die bij deze stad past, laten we dat vasthouden - het is een beeld waar we trots op mogen zijn.

Het beeld dat we jaarlijks kunnen blijven vieren van eenheid in verscheidenheid, zoals onze mooie stad altijd is geweest.

Huub Verweij, Amsterdam

Lees terug: 'Bedrijven krijgen te makkelijk een plek op de Gay Pride'