Opinie Bewaar

'Ook langzame groei geeft uitstoot en herrie'

Bijna iedereen vindt vliegen leuk, maar toch moeten we minderen, voor onze planeet
Bijna iedereen vindt vliegen leuk, maar toch moeten we minderen, voor onze planeet © ANP

De belofte van Dick Benschop dat voor Schiphol groei niet langer heilig is, is goede pr, maar niet het eerlijke verhaal, stelt GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger.

Dick Benschop, de nieuwe baas van Schiphol, zegt in een interview in Het Parool van zaterdag dat groei niet langer heilig is. Maar tussen de regels door lees je maar één ding: Schiphol wil ook in de komende jaren gewoon door blijven groeien.

Benschop probeert de ellende te verhullen door te spreken over 'gematigde groei'. Slimme pr, maar niet het eerlijke verhaal over wat mogelijk is binnen de grenzen van onze planeet en ons land.

Groei van Schiphol, Lelystad Airport en andere regionale vliegvelden staat haaks op de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs. Bovendien pieken de klachten van omwonenden.

Suzanne Kröger

Tweede Kamerlid voor GroenLinks

Volgens recente cijfers van het Planbureau van de Leefomgeving is het aantal mensen dat ernstige hinder van Schiphol ondervindt, met 50 procent toegenomen. Tienduizenden mensen hebben geen rustige nachten meer. 

Dat aantal zal nog exponentieel groeien als Lelystad Airport opent. Die vluchten moeten onder het verkeer van Schiphol door en vliegen daarom extra laag over de Veluwe en Overijssel, wat voor meer lawaai zal zorgen. 

Luchtvaart moet groeien, dat blijft het mantra, ook al zegt Benschop dat het dan wellicht iets langzamer kan. Schiphol pleit daarbij voor verduurzaming van de luchtvaart - en wie kan daar tegen zijn? 

Het zou geweldig zijn om zonder CO2-uitstoot en overlast de hele wereld over te kunnen vliegen. Een droom. Letterlijk, want de technologie daarvoor laat nog zeker twintig jaar op zich wachten en als we dat wondervliegtuig eindelijk hebben uitgevonden, duurt het nog jaren voordat de sector geheel is overgestapt. 

Die tijd hebben we niet.

Grenzen overschreden 
Meer vliegen zorgt simpelweg voor meer uitstoot en meer herrie. Benschop zegt gematigd te willen groeien binnen de grenzen van het klimaat en van overlast voor omwonenden. Maar het simpele antwoord is, dat die grenzen al lang en breed overschreden zijn. 

Schiphol wringt zich in allerlei bochten om groei te legitimeren. Zo moet Lelystad Airport open om Schiphol te ontlasten. Maar de vluchten die er op Lelystad bij komen, gaan helemaal niet af van het aantal vluchten op Schiphol. 

Kiloknallertickets - voor 35 euro naar Barcelona - dat kan echt niet meer

Mensen in de regio Amsterdam worden dus voor het lapje gehouden en mensen in het midden van ons land krijgen er de overlast van een nieuwe luchthaven bij. 

We hebben grip nodig boven groei. Grip op Schiphol dat de afgelopen jaren enorm is gegroeid, zonder enige regie. Grip op een sector die telkens het economisch belang boven het belang van omwonenden stelt. Grip op de luchtvaart die de grenzen van het klimaat overschrijdt.

We vinden vliegen bijna allemaal leuk. Het staat voor vakantie, ontdekken, nieuwsgierigheid. Maar het is tijd om eerlijk te zijn. We kunnen niet nog meer gaan vliegen. Dat past simpelweg niet binnen de grenzen van onze planeet. 

Van alle sectoren, groeit de CO2-uitstoot van de luchtvaart het hardst.

Investeren in treinen
De luchtvaartsector heeft tot nu toe een uitzonderingspositie gehad. Er zit geen btw op tickets en er wordt geen accijns op kerosine geheven. Vliegtickets hebben geen reële prijs. Aanbieders van treintickets, waarover de consument wel gewoon belasting betaalt, kunnen daardoor helemaal niet eerlijk concurreren. 

De luchtvaartsector moet eindelijk ook eens belasting betalen

Kiloknallertickets - voor 35 euro naar Barcelona - dat kan echt niet meer. Vliegtickets zijn zo goedkoop omdat alle kosten worden afgewenteld op de maatschappij en het milieu. 

De luchtvaartsector moet eindelijk ook eens belasting betalen en we moeten flink investeren in snelle treinen die de korte vluchten kunnen vervangen.

Benschop probeert ons matige groei te ver­kopen, maar zijn idee van matige groei is minimaal 50.000 vluchten extra. Ik noem dat niet matig groeien, ik noem dat enorm groeien. 

In een tijd waarin we aan alle burgers en alle ­bedrijven vragen om mee te helpen om Nederland te verduurzamen is het toch niet meer dan normaal dat we Schiphol vragen ook gewoon mee te doen?