Opinie Bewaar

'Offerfeest is bron van veel onnodig dierenleed'

'Offerfeest is bron van veel onnodig dierenleed'
© ANP

Sandra van de Werd en Hans Bouma benadrukken dat het ook mogelijk is het Offerfeest te vieren zonder het doden van een dier.

Dit jaar zijn er in Nederland voor het islamitische Offerfeest zo'n 56.000 schapen, geiten en runderen ritueel, dus zonder verdoving, geslacht. Vorige week hebben wij samen met vijf andere dierenbelangenorganisaties moslimorganisaties verzocht geen dieren te offeren.

In plaats van dieren zou men ook geld kunnen offeren om mensen en dieren in nood van plantaardig voedsel en hulpgoederen te voorzien. Maar het bleef stil.

We willen graag serieus de discussie met moslims aangaan. Is het offeren van een dier anno 2017 nog wel gewenst? En is een schaap of geit offeren wel echt een offer? Het dier moet immers lijden en sterven. Wie het offer brengt, heeft hooguit wat pijn in zijn portemonnee.

Zou een offer aan Allah niet behoren te getuigen van respect voor alles wat leeft, als teken van eerbied voor de schepping? Om die reden zijn er immers ook moslims die vegetariër zijn geworden, of veganist.

Geldoffer
Volgens de Koran is het heel goed mogelijk het Offerfeest zonder het doden van een dier te vieren. Het contactorgaan Moslims en Overheid liet in 2014 weten dat steeds meer moslims ervoor kiezen in de vorm van geld een zeer reëel offer te brengen. Dat geld wordt gebruikt om hulp te bieden aan mensen in nood. Het is een offer waarbij geen bloed vloeit en waarvan de wereld een stukje beter wordt.

Aan het Offerfeest ligt een eeuwenoud, bizar verhaal ten grondslag: Allah vroeg aan Ibrahim (Abraham) om zijn zoon Ismaël aan Hem te offeren. Op deze manier kon Ibrahim zijn trouw en overgave tonen. Schokkend genoeg bleek Ibrahim bereid te zijn zijn zoon met een mes te doden.

Allah stuurde echter een engel met de boodschap dat een schaap Ismaëls plaats mocht innemen. Het ene onschuldige leven nam de plaats in van het andere onschuldige leven.

Vier je geloof niet door een ander dier te pijnigen en te doden

Wij begrijpen niet dat de overheid het offeren van dieren en het ritueel slachten toestaat. Kerk en staat zijn weliswaar gescheiden, maar toch heeft religie een rol bij de juridische goedkeuring van ritueel slachten. Het respect voor dieren zou door geloof niet geschonden mogen worden.

Over de hele wereld worden dieren op primitieve en vaak sadistische wijze geofferd voor geloof, rituelen en tradities. De walgelijkste dingen worden uitgehaald. Hoe laaghartig en primitief de mens kan zijn, laat dit offeren van onschuldige medeschepselen zien.

Het is onbegrijpelijk dat mensen door een ander levend wezen pijn te doen hun zonden denken te kunnen wegwassen, en daar zelfs plezier in kunnen hebben.

En ondertussen zijn autochtone Nederlanders niet zoveel beter: nog maar pasgeleden werd er een speciale kerkdienst gehouden voor de pluimveehouders die hun bedrijven op slot hadden moeten zetten vanwege de fipronilaffaire.

Over de meer dan een miljoen kippen die onnodig vergast zijn in opdracht van pluimveehouders, werd met geen woord gerept.

Bio-industrie
Deze gepleegde zonden werden niet besproken. Evenals de zonden van die vele 'vrome' kerkgangers niet besproken worden die dagelijks hun dieren mishandelen door de wijze waarop zij hen houden en verzorgen in de bio-industrie.

Er is niets mis mee om je geloof te vieren en je trouw daarin te tonen. Maar doe dat niet door in naam van Allah of God een ander dier angst te bezorgen, te pijnigen en te doden. Dieren kunnen voelen, net als mensen.

Ga respectvol om met alles wat leeft. Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Sandra van de Werd en dominee Hans Bouma, bestuur stichting Comité Dierennoodhulp, Amsterdam