Opinie Bewaar

'Na drie jaar matching is het tijd om in te grijpen'

'Na drie jaar matching is het tijd om in te grijpen'
© ANP

Na drie jaar matching is het tijd om in te grijpen, schrijft Jan Bart Dekker, vader van drie kinderen, van wie een via het oude systeem is geplaatst, een met het matching­systeem en een nu in groep 8 zit.

Osvo - koepelorganisatie van scholen in het voortgezet onderwijs in Amsterdam - moet ophouden te melden dat 85 procent van de leerlingen op de school van de eerste keuze wordt gematcht, want daarmee verdraait zij cijfers en feiten.

Het wordt tijd dat Osvo toegeeft dat 3 jaar matching een mislukking is. Het gaat nooit lukken met een ondoorzichtig algoritme om meer kinderen op hun voorkeursschool gematcht te krijgen, helemaal niet wanneer niet alle scholen meedoen.

Lees de keuzegids erop na: heel veel leerlingen worden direct door een school geplaatst en doen dus niet mee aan het matchingcircus. Het moet helder worden op welke school je als leerling een kans maakt om geplaatst te worden en waar het kind niet een lotnummer is dat uit de tombola valt.

Hoe kan het dat Osvo zegt dat er gematcht wordt? In de keuzegids staat van alle 80 Amsterdamse scholen beschreven of de school meedoet aan matching.

Zeg nou eerlijk, wat is een voorkeurslijst van 12? Dat heeft niets meer met voorkeur te maken

Wat blijkt? Slechts 20 scholen doen onvoorwaardelijk mee aan matching.

De rest heeft, door schade en schande, stress en slechte matching waarschijnlijk wijzer geworden, voorwaarden gesteld om niet of slechts ten dele mee te doen aan matching.
 
Voorrangsregels
Een aantal scholen komt er ronduit voor uit: we doen niet mee. Dat zijn veelal scholen voor speciaal onderwijs en praktijkscholen.

Andere scholen hebben allerlei voorrangs­regels opgesteld bijvoorbeeld omdat ze voorrang geven aan leerlingen van een bepaald onderwijsconcept, zoals montessori of dalton of op basis van een intakegesprek. Verder zijn er veel scholen die voorrang geven aan broertjes, zusjes en kinderen van personeelsleden.

Waarom is dat een probleem? Juist die voorrangsleerlingen zorgen ervoor dat meer leerlingen uit hun top 3, 5 of 12 zullen blijven vallen.

Als gekeken wordt naar de cijfers van de leerlingen die werkelijk gematcht worden op hun eerste voorkeur, zijn de cijfers dramatisch veel slechter dan gepresenteerd. Osvo telt leerlingen als gematcht op eerste voorkeur ook als die direct geplaatst zijn in plaats van gematcht.

Wie kan kinderen uitleggen dat zij een lijst moeten maken van minimaal 12 scholen van voorkeur, terwijl een buurjongen of -meisje gewoon met een lijst van 1 eerste voorkeur weg kan komen, omdat deze leerling voorrang heeft gekregen?

En zeg nou eerlijk, wat is nou een voorkeurslijst van 12? Dat heeft niets meer met voorkeur te maken en niets met vrijheid van onderwijskeuze.

Matching werkt niet en de werkelijke prestatie van het systeem wordt verdoezeld. Het mat­chingsysteem was ingevoerd met de belofte dat iedereen op zijn top 3 zou komen.

Al 3 jaar op rij wordt verbetering beloofd, maar elk jaar weer gebeurt het niet. De schrijnende gevolgen zijn de afgelopen jaren uitgebreid in het nieuws geweest.

11 leerlingen
Het meest recente dieptepunt is dat 11 leerlingen tegen de eigen Osvo-regels in, die voor iedereen zouden moeten worden nageleefd, op hun school van voorkeur zijn gekomen. De rechter was de enige hoop voor deze groep ongeplaatste leerlingen om überhaupt een plaats op een school te bemachtigen.

Ook dat is een gevolg van een falend matchingsysteem.

De logische conclusie is: stoppen met het oneerlijke systeem. Wat de Osvo moet doen is de populaire scholen meer ruimte geven en alleen loten op de scholen waar meer leer­lingen zich aanmelden dan dat er plaatsen zijn.

Dan alleen zullen de meeste leerlingen op hun eerste keus komen. Dat is open en transparant, geeft aan alle leerlingen de keuzevrijheid en komt het welbevinden van de leerling ten goede.

Lees ook: Boze vader: 'Oudkerk van Osvo heeft voor ons niets gedaan'