Opinie Bewaar

'Met rekenen begrijpen we elkaar gelijk'

'Met rekenen begrijpen we elkaar gelijk'
© ANP

Liselotte Vaessen en Willemien Westenenk tekenden het relaas van juf Paulie op in een lezersbrief aan Het Parool. 'Het was me wel een klas met 22 kinderen uit diverse windstreken, net vers in ons land.'

'Ben nu bijna een week op vakantie en zit te denken: ik hoop dat ze kunnen vasthouden wat ik ze heb geleerd het afgelopen jaar.

Het was me wel een klas met 22 kinderen uit diverse windstreken, net vers in ons land. De officiële term is nieuwkomers. Het echoot nu nog in mijn hoofd: juf Paulie, juf Paulie! Voor zover ze dat kunnen uitspreken. Taal is niet vanzelfsprekend, dat zal ik straks in Italië ook merken.

Gelukkig is er meer dan taal alleen, de kinderen en ik hebben samen geleerd elkaar te bereiken. Maar ze begrijpen is van een andere orde.

Wat grappig is dat we elkaar met rekenen gelijk begrijpen. Ze zijn er dol op, 1+1=2 is een universeel gegeven.

Na al die jaren realiseer ik mij: wat houd ik van mijn vak!

Goh, wat lijken sommige kinderen in de klas aangedaan door wat ze mogelijk allemaal hebben meegemaakt. Soms denk ik dat te zien in een tekening of gedrag, maar daar mag ik verder weinig mee als juf. Dat is wel frustrerend.

Gelukkig is mijn intuïtie goed ontwikkeld door de jaren heen, door met kinderen te werken. En weet ik soms non-verbaal in te spelen op wat ik zie. Maar daar zit wel een grens in, wat ik mag aanraken, want ik moet me bij mijn vak houden.

Buiten intuïtie heb ik 't broodnodige engelengeduld. Dat is wat je nodig hebt als onderwijzeres. Na al die jaren realiseer ik mij: wat houd ik van mijn vak!'

Liselotte Vaessen en Willemien Westenenk, Amsterdam, die dit ­relaas van juf Paulie optekenden.