Opinie Bewaar

'Met de flitsfiets naar Schiphol is moeilijk voorstelbaar'

'Met de flitsfiets naar Schiphol is moeilijk voorstelbaar'
© ANP

'Gaan we flink wat bomen kappen om ruimte te maken voor een voldoende breed snelfietspad met flauwe bochten?' vraagt Roland Haffmans zich af in een lezersbrief aan Het Parool.

Gazelle en bouwbedrijf BAM willen een ­snel­­fietspad tussen Schiphol en Amsterdam (Het Parool, vrijdag). Begrijpelijk: Gazelle wil meer fietsen verkopen en BAM legt graag meer fietspaden aan. ­Welke routes beogen beide bedrijven voor die ­snelle route tussen Schiphol en Amsterdam?

Op het terrein van Schiphol is veel ruimte, maar krijgen auto's en bussen voorrang. Fietsers moeten op de kruisingen met autowegen en busbanen stoppen, zelfs bij de inritten van de parkeerplaatsen.

En buiten Schiphol, zoals tussen de A9 en station Zuid, waar de snelle fietsroute het eindpunt krijgt?

Op het terrein van Schiphol is veel ruimte, maar krijgen auto's en bussen voorrang

Daar is een plek voor een snelle route ­moei­lijk te vinden en worden twee routes voorgesteld, of deels door het bedrijventerrein Schinkel of door het ­Amsterdamse Bos.

De flitsfiets die 50 kilometer per uur haalt door het Amsterdamse Bos of door het Schinkelgebied is moeilijk voorstelbaar.

De doorgaande autoroute door het Amsterdamse Bos is ingericht als 30 kilometerweg, verlichting ontbreekt in het Bos, het wegdek van de smalle fietspaden is vaak matig.

Gaan we flink wat bomen kappen om ruimte te maken voor een voldoende breed snelfietspad met flauwe bochten?

Roland Haffmans, Amsterdam