Opinie Bewaar

'Mbo-stagiair redt het niet zonder thuisnetwerk'

Leerlingen van de ROC-school Midden Nederland in Utrecht
Leerlingen van de ROC-school Midden Nederland in Utrecht © ANP

Waarom wordt er bij stagediscriminatie zo schijnheilig over 'allochtone' en niet over mbo'ers 'met een Marokkaanse of Turkse familienaam' gesproken (Het Parool van dinsdag)?

Mijn achterneefje met 'gelukkig' een Portugees-Angolese achternaam heeft na zijn vmbo-­kader in drie jaar inclusief stages mbo 3 aan het Hout- en Meubileringscollege in Sloterdijk afgerond. Hij treedt op 1 september in dienst van een bedrijf in Amsterdam-Noord waar hij ook stage heeft gelopen.

Jammer dat het maar voor een jaar is, maar hij kan in ieder geval zijn nut voor dit bedrijf bewijzen. Hij is er gekomen dankzij zijn Chinees-Indische moeder (type moeder van Jesse Klaver) en een oer-Amsterdamse stiefvader (timmerman).

Hij was dus gelukkig niet alleen afhankelijk van decanen op het vmbo en stage­begeleiders op het mbo.

Meestal doen decanen en stagebegeleiders hun werk naast hun onderbetaalde lestaken op school. Overbelasting door het lesgeven zit goed decanaat en zinnig begeleiden van stages in de weg.

Overbelasting zit zinnig begeleiden van stages in de weg

Volgens mij is discriminatie als obstakel voor een stageplek in mbo-beroepen alleen tegen te gaan als de begeleiders op het vmbo (kader) en het mbo volledig vrijgesteld worden van hun les­taken.

Daardoor kunnen zij als de broodnodige 'functionele netwerken' functioneren om stageplekken voor pubers met Turkse en Marokkaanse familienamen te organiseren.

De begeleiders op school hebben dan ook de gelegenheid om zich te verdiepen in de thuissituatie van een kind met bijvoorbeeld vader in de bijstand, of een jonge moeder zonder enige scholing die rechtstreeks uit Marokko naar hier is gekomen, of een moeder die hele dagen kantoren schoonmaakt.

Worden pubers met een niet-westerse achtergrond en een Chinese achternaam ook gediscrimineerd? Dacht ik niet, want Chinezen hebben hier de beschikking over een enorm netwerk.

Daarnaast wordt ze eigenwaarde met de paplepel ingegoten. In elk geval krijgen mensen met een Chinese achternaam het voor elkaar dat ze van het recht op goed onderwijs, inclusief stages, gebruik kunnen maken.

Geloof hebben in jezelf en trots zijn op je verworven waardevolle kennis is voor een belangrijk deel ook afhankelijk van hoe trots en in zichzelf gelovend de mensen thuis zijn.

Maudy Tjho, Amsterdam