Opinie Bewaar

'Liever menselijke maat dan moralistische praat'

Eenzaamheid onder Amsterdammers kan worden aangepakt door het onderlinge contact te versterken
Eenzaamheid onder Amsterdammers kan worden aangepakt door het onderlinge contact te versterken © Dingena Mol

Door de verkiezingsuitslag gloort een linkse lente in Amsterdam. Partij van de Ouderen-lijsttrekker Wil van Soest geeft tegengas in dit opiniestuk.

De kiezer heeft gesproken! GroenLinks is de grootste partij van de stad geworden en sorteert voor op een kneiterlinks nieuw stadsbestuur.

De automobilist kan zijn borst natmaken. De binnenstad moet autovrij, parkeren wordt duurder en grote doorgaande wegen worden het domein van fietsers en voetgangers. Amsterdam wordt het walhalla voor vluchtelingen en krakers.

Rutger Groot Wassink van GroenLinks in Amsterdam wil uitgeprocedeerde asielzoekers blijven faciliteren en de Amsterdammer mag nog langer op een huis wachten, omdat vluchtelingen altijd voorrang krijgen.

Het krakersgilde, dat keer op keer de wet overtreedt omdat het met de tengels aan andermans eigendommen zit, wordt beloond: GroenLinks wil het in gemeentepanden zetten.

Er is meer. Schoolboeken en straatnamen moeten 'gedekoloniseerd' worden en iedereen die Sinterklaas viert met Zwarte Piet is een racist. Het belooft een linkse lente te worden in onze stad. Tijd voor wat tegenwicht.

We zouden bijna vergeten waar het echt over moet gaan in deze stad: de menselijke maat in plaats van moralistische prietpraat.

Uit ervaring weet ik dat Groot Wassink slecht tegen kritiek kan. Maar wijsheid komt met de jaren, zeg ik als oude vrouw, die langs deze weg een aantal goedbedoelde adviezen wil geven. Drie tips voor Groot Wassink en zijn kornuiten:

1. Eenzaamheid de stad uit
300.000 Amsterdammers ervaren in meer of mindere mate eenzaamheid. Een ziekte die met pek en veren uit Amsterdam verjaagd moet worden. Zeker als zij langdurig aanhoudt, leidt eenzaamheid tot gezondheidsrisico's, minder meedoen in de samenleving en een gevoel dat welzijn of geluk tekortschiet.

Eenzaamheid verhoogt zelfs de kans op voortijdig overlijden. Er kan een vicieuze cirkel ontstaan waarbij gevolgen de eenzaamheid versterken.

In de onderhandelingen zou snel werk gemaakt moeten worden van het realiseren van zogeheten lief-en-leedstraten. De gemeente Rotterdam telt inmiddels meer dan zeshonderd van deze straten, waarin één of twee bewoners de kar trekken om het onderlinge contact tussen met name oudere mensen in een straat te versterken.

Als het even kan, helpen buren elkaar, waardoor mensen langer thuis kunnen blijven wonen en mensen uit een isolement blijven. Doordat mensen veel meer contact met elkaar hebben, worden problemen ook sneller geconstateerd. Hier dus met die straten: duizend, om mee te beginnen.

Ook op het gebied van ouderenwelzijn moeten meer stappen worden genomen. Meer waardering voor mantelzorgers door het in ere herstellen van het mantelzorgcompliment à 200 euro per jaar, niet beknibbelen op de thuiszorg en een goede dagbesteding voor ouderen.

Ook het aantal buurthuizen, dat de laatste jaren in rap tempo is afgenomen, moet weer op peil worden gebracht.

2. Idee brug over het IJ laten afzinken
De onderhandelingspartners hebben de kans om een oliedomme bestuurlijke beslissing terug te draaien: de bruggen over het IJ.

De laatste jaren is men ziende blind en horende doof. Adviezen om de bruggen over het IJ niet te bouwen, zijn in de wind geslagen.

De 400 miljoen euro die opgesoupeerd dreigt te worden door dat 'bruggengala' is totaal mesjogge als je weet dat één op de vijf Amsterdammers in pure armoede leeft. Schrappen dus, graaf een tunnel!

3. Stop uithollen Amsterdams ov
Als laatste tip aan Groot Wassink & co. doen we welhaast een smeekbede om de uitholling van het openbaar vervoer in Amsterdam te voorkomen.

As we speak wordt het bus- en tramnetwerk uitgekleed om te voorkomen dat de Noord/Zuidlijn straks te weinig reizigers heeft. Zo gaat er een streep door de populaire tramlijn 14, de perfecte route van West naar Oost.

Vanaf 2018 moeten busreizigers veel vaker overstappen op de Noord/Zuidlijn om het centrum te bereiken. De IJtunnel wordt 'GVB-vrij'. Ook de Rekenkamer Amsterdam vroeg zich onlangs nog hardop af of het openbaar vervoer in onze stad nog wel op orde was.

Zo verdwijnen naast lijnen ook steeds meer haltes, waardoor ouderen en mensen die minder mobiel zijn te ver moeten lopen.

Meer over de coalitievorming