Opinie Bewaar

'Laden en lossen kán echt met minder problemen en overlast'

Laden en lossen op de stoep (hier op de Zeedijk) zorgt voor veel overlast voor fietsers en voetgangers
Laden en lossen op de stoep (hier op de Zeedijk) zorgt voor veel overlast voor fietsers en voetgangers © Rink Hof

Bewoners klagen terecht over overlast door ladende en lossende auto's, schrijven Martijn Altenburg en Walther Ploos van Amstel. De klachten zijn volgens hen deels te voorkomen.

De klachten van bewoners van de Oude Pijp over de drukte door ladende en lossende auto's blijken terecht, meldde stadsdeelbestuurder Paul Slettenhaar aan Het Parool.

Het probleem speelt op meer plekken in de stad. Het afgelopen jaar zijn er verschillende onderzoeken gedaan naar laden en lossen in winkelstraten binnen de ring van Amsterdam door verkeersexperts van Dufec, Trajan en de Hogeschool van Amsterdam. Wat zijn hun conclusies?

Op sommige locaties zijn geen laad- en losplekken. Hier zie je dat 74 procent van de ­afleveringen op de rijbaan plaatsvindt en
24 procent op de stoep, met veel hinder voor voetgangers, fietsers en auto's.

Slechts 30 procent van de afleveringen vindt plaats zonder dat het overlast veroorzaakt voor andere weggebruikers. Als je op een willekeurig moment een van de straten zou inrijden op de dag van de metingen, dan was de kans 53 procent dat er geladen en gelost werd op de rijbaan.

Bouwbusjes
Op plekken waar wel laad- en losplekken zijn, is het niet altijd beter. Hier zijn veel verschillen per straat. In sommige straten worden laad- en losplekken veel gebruikt.

Echter, ook hier vindt nog steeds 40 tot 50 procent van het laden en lossen plaats op de rijbaan, stoep of fietspad. Een mogelijke verklaring is dat laad- en losplekken oneigenlijk gebruikt worden, bijvoorbeeld door personenvoertuigen, taxi's of bouwbusjes van aannemers die in de buurt werken.

Het kan zeker met de helft van het huidige aantal voertuigen door samen te werken en leveringen te bundelen

In andere straten met laad- en losplekken zien we dat deze weinig worden gebruikt. Sommige plekken zijn maar 5 procent van de tijd bezet. De laad- en losplek zit vaak niet op de juiste locatie in de straat.

Zo is de laad- en losplek bij de Albert Cuypstraat te ver van de opslag voor de markt. Een andere verklaring is de gemakzucht van chauffeurs die niet wat verder willen lopen voor het leveren van de goederen en simpelweg op de rijbaan voor de deur stilstaan. De kans op een bekeuring is minimaal.

Er is dus echt een probleem met laden en lossen in Amsterdam. Wat zijn mogelijke oplossingen?

Zonder transport staat alles stil. Transport zorgt voor de verse vis bij de lunch en de nieuwste titels bij de boekhandel. Maar de vraag is of het echt met zoveel vrachtvoertuigen moet. Veruit de meeste vrachtvoertuigen komen maar met een enkele zending.

Het kan zeker met de helft van het huidige aantal voertuigen door samen te werken en leveringen te bundelen. Ook zijn er kansen voor de inzet van cargobikes en lichte elektrische voertuigen. Minder en kleinere voertuigen betekenen minder problemen bij laden en lossen.

Er moeten vervolgens voldoende laad- en losplekken zijn, op de juiste plek in de straat. Ten slotte is er een mismatch tussen vraag en aanbod. Chauffeurs kunnen laad- en losplekken niet altijd vinden of de plekken zijn bezet door voertuigen die daar niet horen te staan.

Digitale handhaving
De Hogeschool van Amsterdam werkt aan de inzet van slimme informatiesystemen om dit op te lossen. Een app constateert of een laad- en losplek bezet is of leeg en wijst die vervolgens toe aan de chauffeur. Een volgende stap is digitale handhaving (ook op ontheffingen).

De gemeente Amsterdam kiest voor een combinatie van maatregelen die ervoor moet zorgen dat het vrachtverkeer tot minder problemen leidt, ook in De Pijp.