Opinie Bewaar

'Koester de taxi als schakel in de Amsterdamse mobiliteit'

'Koester de taxi als schakel in de Amsterdamse mobiliteit'
© ANP

Er is een echte toekomstvisie nodig voor de taxi in Amsterdam, schrijft Paroollezer Walther Ploos van Amstel.

Wie neemt nooit een taxi in Amsterdam? Ik regelmatig. Na een nacht werken vind ik het fijn om veilig thuis te worden gebracht. Maar ook mijn bejaarde buurtgenoot die voor controle naar het ziekenhuis moet. Of de toerist die met zware koffers naar Schiphol wil.

De klanten zijn niet tevreden. In de laatste Taximonitor Amsterdam geven wij de taxichauffeurs een 5 als rapportcijfer. Volgende week praat de gemeenteraad over hoe het nu verder moet met het taxibeleid. De rapportages van de dienst Handhaving en Toezicht over incidenten geven aanleiding tot zorg over de kwaliteit en verstoringen van de openbare orde.

Eigenlijk ben ik wel tevreden. Boeken met de mobiele app van TCA gaat prima. Ik krijg vakbekwame chauffeurs, die de weg kennen en voorkomend zijn. Wat me wel dwarszit, is dat die chauffeurs steeds vaker een eind om moeten rijden vanwege de vele nieuwe afsluitingen in de binnenstad.

Sommige chauffeurs durven ons niet meer voor de deur af te zetten vanwege de strikte handhaving

Bij het terecht autoluw maken van de binnenstad is geen aparte status gegeven aan taxi's. Ze lijken steeds minder welkom. Sommige chauffeurs durven ons niet meer voor de deur af te zetten vanwege de strikte handhaving. Terwijl de probleemloze beschikbaarheid van taxi's juist het duwtje was dat wij nodig hadden om onze auto definitief de deur uit te doen.

Buitenlandse vrienden snappen er soms niks van en voelen zich ten onrechte opgelicht. Het is niet gastvrij en niet klantvriendelijk.

Elk jaar rijden de Amsterdamse taxi's 150 miljoen kilometers. Hoeveel daarvan zijn onnodige omrijkilometers? Minder afsluitingen, een efficiënter gebruik van straten en tram- en busbanen door taxichauffeurs en goede locaties voor standplaatsen betekenen betere service, lagere ritprijzen en minder overlast.

De taxiondernemers, de gemeente en de klanten zijn elkaar ergens kwijtgeraakt

Natuurlijk moet er meer gebeuren om de problemen met taxi's aan te pakken. Belangrijke thema's voor het taxibeleid zijn digitale handhaving op rijgedrag, hardere sancties, eerlijke arbeidsvoorwaarden, elektrische voertuigen, innovatieve mobiliteitsdiensten en, niet in de laatste plaats, minder straattaxi's.

Met elkaar maken we 15 miljoen taxiritten per jaar met een economisch belang van 300 miljoen euro. De taxi is een onmiskenbare schakel in de Amsterdamse mobiliteit. Daar moeten we zorgvuldig mee omgaan voor een aantrekkelijke en leefbare stad. De taxiondernemers, de gemeente en de klanten zijn elkaar ergens kwijtgeraakt in de afgelopen vier jaar. 

Hopelijk zetten in 2018 alle partijen de schouders onder een echte toekomstvisie.

Walther Ploos van Amstel, Amsterdam