Opinie Bewaar

'In Amsterdam is een auto kopen goedkoper dan er een lenen'

In het centrum van Amsterdam gaat parkeren 7,50 euro per uur kosten
In het centrum van Amsterdam gaat parkeren 7,50 euro per uur kosten © Floris Lok

De hogere parkeertarieven van het college schaden kwetsbare groepen bewoners zonder auto, aldus Ianthe Mosselman.

Het linkse college kondigde vorige week een flinke verhoging van de parkeertarieven in Amsterdam aan. Volgens wethouder Sharon Dijksma 'klinkt de unisono roep in de stad om meer ruimte en meer groen'. Of er inderdaad meer ruimte en groen zullen komen, zal mij benieuwen. Maar erger nog vind ik dat precies de groepen waarvoor dit college zich zegt in te zetten onder deze maatregel lijden.

Het zal voor het college misschien als een verrassing komen, maar er wonen in het centrum ook mensen zonder auto. Amsterdammers die vanuit milieuoverwegingen geen auto hebben en die dus niet dag en nacht zo'n plek bezet houden. Of Amsterdammers die simpelweg geen auto kunnen betalen.

Gezinnen in sociale huurwoningen, starters of studenten die zich al blauw betalen aan hun woning. Ouderen die niet meer vaak de weg opgaan. Kortom, de kwetsbare groepen.

Dit zijn Amsterdammers die, als zij op een auto zijn aangewezen, er eentje lenen van vrienden. Amsterdammers die hun kinderen of ouders vragen of zij langs willen komen met een auto, als zij een kastje of iets dergelijks moeten verhuizen. Overigens erg duurzaam, zoals GroenLinks het graag ziet.

Je bent voordeliger uit met een eigen auto met parkeervergunning, dan als je er af en toe een leent

Maar als jij jouw ouders of kinderen vervolgens een kopje koffie of iets te eten wilt aanbieden, als jouw baby voor de volgende autorit gevoed moet worden of als je er na het verhuizen gewoon een gezellig dagje van wilt maken, trek dan je portemonnee maar.

Auto lenen
Ik ben zelf zo'n Amsterdammer zonder auto en lange tijd lukte het me om echt alles met de fiets en het openbaar vervoer te doen, maar met een eerste kind op komst verandert dat. Ik leen ongeveer twee dagen per maand een auto, voor het vervoeren van een wiegje of het wegbrengen van overtollige spullen die eerder in de kinderkamer stonden bijvoorbeeld.

Vaak probeer ik zo veel mogelijk op één dag te doen. Dan kun je niet anders dan je auto af en toe parkeren. Voor mensen in een situatie als de mijne wordt de aanschaf van een auto door dit verhoogde tarief toch wel een erg aantrekkelijke optie, als ze die aanschaf kunnen betalen tenminste.

Dit college zorgt er namelijk voor dat het goedkoper wordt om een auto aan te schaffen dan er een paar dagen per maand eentje te lenen.

Een simpele rekensom: parkeren kost straks 7,50 euro per uur. Een parkeervergunning kost 267,50 euro per zes maanden, dat is 44,58 euro per maand. Voor het parkeren van een leenauto ben je straks, als we uitgaan van twee keer acht uur per maand al 120 euro kwijt. Dat is bijna drie keer zoveel als je voor een maand parkeren met je eigen auto kwijt bent.

SnappCar
Je hebt al een goedkope tweedehands auto voor duizend euro, zag ik op internet. Als je die dan nog via SnappCar verhuurt en hem als gezin ook gebruikt wanneer je anders de trein zou nemen, heb je de bijkomende kosten er al gauw uit. Het is even een investering, maar sommige Amsterdammers kunnen die best doen. Jammer voor de mensen aan de onderkant van de samenleving die zulke bedragen niet bij elkaar kunnen sparen.

Dit alles zou eenvoudig op te lossen zijn door een bezoekersvergunning voor aantal uur voor mensen in het centrum, desnoods alleen voor mensen zonder auto, maar daar heb je op dit moment geen recht op. De lijn die de afgelopen jaren is ingezet, waarin het centrum steeds meer voor de rijken is geworden, wordt ook met dit linkse college weer doorgezet.

Parkeren wordt exclusief voor mensen die genoeg geld hebben voor een eigen auto of genoeg geld om dure parkeerkosten te betalen. De rest mag lopen. Misschien zou dit linkse college eens kunnen luisteren en niet alleen naar hun eigen nieuwe geluid.