Opinie Bewaar

'I amsterdam is juist symbool dat verbindt'

Woensdag werd bekend dat Amsterdam gaat stoppen met marketingcampagne I amsterdam
Woensdag werd bekend dat Amsterdam gaat stoppen met marketingcampagne I amsterdam © Sanne Zurné

De afschaffing van I amsterdam toont volgens Kees Noorman aan dat de stad met de rug naar de regio staat. 'De I staat voor identificatie van iedereen met de stad.'

Het is een misvatting dat de I in I amsterdam voor individualistisch staat. De I staat voor identificatie van iedereen met de stad Amsterdam. I voel me Amsterdammer, I ben dus een beetje Amsterdam. Dat is mooi, want niet alleen I voel dat, maar I ook en I ook. Dat gemeenschappelijke gevoel verbindt ons Amsterdammers. Samen zijn we Amsterdam. Die letters onderstrepen dat.

I amsterdam; het symbool dat in 2004 bewoners, bezoekers en bedrijven aan de stad moest verbinden, werd 10 oktober door een meerderheid van de gemeenteraad ten grave gedragen. Wat stadsbesturen voor hen in binnen- en buitenland aanprezen als toonbeeld van participatie, is drie termijnen later het symbool van individualisme. "Een achtergrondje bij een marketingverhaal," aldus GroenLinksfractievoorzitter Roosma deze week in Het Parool.

Het is opmerkelijk dat een stadsbestuur dat participatie hoog op de agenda zet, de strijd aanbindt met het individualisme zonder ­'Amsterdam' hierover te raadplegen. En het symbool te verbieden dat bewoners, bedrijven en bezoekers juist verbindt. Alsof deze 'beeldenstorm' de niet aflatende stroom toeristen zal stelpen. Wie dat beweert, snapt niet wat er in de wereld aan de hand is, staat met zijn rug naar zijn omgeving en maakt een kwetsbare ­indruk.

Gouden Eeuw
Actieve deelname. Samen tot een oplossing ­komen. Dat is waar participatie in werkelijkheid om draait. Des te opmerkelijker dus dat het Amsterdamse stadsbestuur zelf niet participeert. Steeds vaker neemt het eenzijdige besluiten, zonder daarin haar partners te betrekken.

Amsterdam kan binnen de gemeentegrenzen op geen enkel terrein alleen de toekomst aan

Zo besloot deze coalitie de Passenger Terminal toch niet uit te plaatsen naar omringende gemeenten, zonder de gemeenten die het betrof in de besluitvorming te betrekken. Ook worden er door Amsterdam voor de regio impactvolle besluiten genomen die de metropoolgemeenten regelmatig voor het blok plaatst, omdat ze bijvoorbeeld te laat in de besluitvorming worden betrokken.

In plaats van nu eens echt de samenwerking aan te gaan, staat Amsterdam sinds de Gouden Eeuw kennelijk nog altijd met de rug naar de ­regio en de rest van Nederland.

I amsterdam - de bron van het kwaad waardoor toeristen de stad onder de voet lopen - is het eerste slachtoffer van die 'Amsterdam First-strategie'. Om aan te tonen dat de maatregel ­populistisch is en ondoordacht: Amsterdam ontbrak deze week op de landelijke Toerisme Top, terwijl deze juist was bedoeld om de stad een handreiking te doen en samen een oplossing te zoeken voor het spreiden van massatoerisme.

Zorgwekkend
Woningbouw, bereikbaarheid, digitalisering, talentontwikkeling en een circulaire economie; Amsterdam kan binnen de gemeentegrenzen op geen enkel terrein alleen de toekomst aan. De oplossingen overstijgen zonder uitzondering de gemeentelijke maat en toch wordt op dit moment de ontwikkeling van Amsterdam nog in hoge mate 'gemeentelijk' gestuurd.

Dat is zorgwekkend. Het staat de ontwikkeling van de regio in de weg, maar ook het succes van de maatschappelijke output daarvan. Een zo gewenste output van dit stadsbestuur dat pleit voor solidariteit en diversiteit.

Voor participatie heb je vertrouwen in elkaar nodig; wij stimuleren dit al jaren. Geen top-down beslissingen zonder dat eerst de partners adequaat worden geïnformeerd. Dat geldt ook voor de eliminatie van I amsterdam, dat regiogemeenten als Haarlem, Zandvoort, Zaanstad, Almere en Alkmaar al jaren tegen betaling van tienduizenden euro's als symbool aan hun stad verbinden.

Het doel daarvan is dat elke partner participeert in en profiteert van initiatieven als spreiding van toerisme, aantrekken van bedrijven uit het buitenland of het verbeteren van de mobiliteit in de regio.

Stopera
Amsterdam heeft een coalitie nodig die een ­visie en aanpak ontwikkelt die in samenspraak is met regiogemeenten, publieke organisaties en het bedrijfsleven uit de metropool.

Geen stadsbestuur met een sterk individualistische signatuur dat ongefundeerd zendt en niet ­samenwerkt. Als dat op termijn niet verandert, passen de letters I amsterdam uiteindelijk maar op één locatie; het dak van de Stopera, in het bijzonder aan de kant van de raadzaal

Afscheid van I amsterdam

- De beroemde I amsterdam-letters op het Museumplein moeten verdwijnen. De slogan is een symbool geworden voor het massatoerisme, dat een nieuw, kritisch punt bereikt.

- De letters op het Museumplein zijn goed voor gemiddeld zesduizend selfies per dag, moeten weg. Vanaf 2004 werden ze een schaamteloos gekopieerd succes

- De letters zullen binnenkort weggehaald worden van het Museumplein, mogelijk al over een paar weken. De VVD in de gemeente Haarlemmermeer wil de set met letters die op Schiphol staat ondertussen gewoon behouden. 

- Dit vinden Paroollezers van het verdwijnen van I amsterdam