Opinie Bewaar

'Hoogbouw zorgt voor betere kansen voor duurzaamheid'

Artist's impression van hoogbouw in de Sluisbuurt, de beoogde nieuwbouwwijk op het Zeeburgereiland
Artist's impression van hoogbouw in de Sluisbuurt, de beoogde nieuwbouwwijk op het Zeeburgereiland © -

Het debat over de Sluisbuurt is gedegradeerd tot een simplistsch voor of tegen hoogbouw, waarschuwen jonge architecten en stedenbouwers.

De afgelopen weken is er veel te doen geweest over de plannen van de gemeente voor hoogbouw in de Sluisbuurt. ­Amsterdam staat met zijn groeiprognose voor de ­komende jaren aan de vooravond van een ­belangrijke schaalsprong.

De schaal van de plannen voor Amsterdam is te vergelijken met die van Van Eesteren, alleen groeit de stad niet meer naar buiten maar vooral binnen de eigen stadsgrenzen, en waar het kan naar boven.

Simplistische discussie
­Tegelijkertijd dreigt de discussie over de Sluisbuurt er een te worden van tegenstellingen ­tussen twee plannen. Het debat wordt gedegradeerd tot een simplistische discussie over voor of tegen hoogbouw en slaat de mogelijkheid een nieuw deel toe te voegen aan het palet van diverse wijken in Amsterdam direct de grond in.

Hoe maken we Amsterdam toekomst­bestendig nu er zo veel nieuwe mensen willen wonen, werken en studeren?

Wij voelen ons als betrokken architecten en stedenbouwers van deze stad zeer ongemakkelijk bij de polarisatie van het debat. Als 'feiten' gebrachte kritiek is gefundeerd op drijfzand.

De alternatieven van het 'kamp-Sjoerd Soeters' laten volgens ons zien dat de traditionele ­modellen met vijf à zes bouwlagen juist niet ­beter zijn op deze locatie in Amsterdam. Wij willen hier een debat over het debat beginnen en een ander geluid, van een jongere generatie, laten horen.

Toekomstbestendig
De echte discussie is waar Amsterdam naartoe wil. Hoe maken we Amsterdam toekomst­bestendig nu er zo veel nieuwe mensen willen wonen, werken en studeren? Kiezen wij voor de vorm van een dichtgetimmerde stedenbouwkundige traditie van alleen grachtengordelreferenties? Of durven wij de toekomst in met een open, progressieve en groene agenda waarin juist nieuwe vormen van Amsterdamse ­stedelijkheid mogelijk zijn voor toekomstige generaties?

Wij leven nu in een tijdperk waarin mondiale ontwikkelingen, zoals klimaatbewustzijn, ­talentmigratie, compact wonen en globalisering van kapitaal, een enorme impact hebben op hoe steden als Amsterdam zich ontwikkelen en hoe mensen in steden willen wonen. De mensen die naar Amsterdam komen, willen ­anders wonen dan wij.

Met hoogbouw denk je anders over de stad na als je boven de vijf verdiepingen zit

Hoe dan wel? We zien in het plan dat er ligt voor de Sluisbuurt juist een enorme kans om het Amsterdam van de toekomst met elkaar te gaan vormgeven. Een gemengde wijk met veel variatie in hoogbouw en laagbouw ontbreekt nog in Amsterdam.

Enorme verdichtingsopgave
Tegenwoordig zijn er veel Amsterdammers die dat wel graag zouden willen. In een recente peiling onder 550 geïnteresseerden op de website van de gemeente Amsterdam blijkt dat 67 procent van de mensen hoogbouw in de Sluisbuurt een goed idee vindt.

Het is een plan dat letterlijk en figuurlijk zijn nek uitsteekt, waarbij Amsterdam streeft naar een economisch sterk, groen en duurzaam ­ingerichte stad door een hogere dichtheid te creëren.

Amsterdam staat voor een enorme verdichtingsopgave. Als de stad de ambitie heeft om een belangrijke positie in te nemen in het economische landschap van Europa, aantrekkelijk wil zijn en open staat voor de Amsterdamse middenklasse, maar ook voor steeds jongere generaties creatieve entrepreneurs, dan moet de stad voldoende groen en openbare ruimte overhouden om op termijn leefbaar te blijven.

Prachtige traditie
Daarom zullen we op meerdere plekken in de stad de hoogte in moeten gaan. Kenmerkend voor Amsterdam is juist de prachtige traditie als het gaat om het vernieuwen van de stad: van grachtengordel via Van Eesteren tot Borneo Sporenburg en de recente ontwikkelingen met CPO-projecten. Men komt vanuit de hele ­wereld kijken hoe wij dat hier doen. Amsterdam kenmerkt zich door het palet van zeer ­diverse wijken. De grachtengordel, De Pijp, Nieuw- en Oud-West, Buitenveldert, enzovoort, hebben allen specifieke kenmerken die samen een diverse stad vormen.

Wij zien met hoogbouw betere kansen voor duurzaamheid: meer groen dus meer infiltratie; meer groen dus betere temperatuurcontrole; meer openbare ruimte; minder functiescheiding, dus adaptief in gebruik en in planning. En met hoogbouw denk je anders over de stad na als je boven de vijf verdiepingen zit. Je ziet de stad op een totaal andere, indrukwekkende manier. Je ziet de stad weer als een mooi geheel.

Hoogbouw biedt letterlijk meer inzichten in hoe wij met elkaar gaan ­wonen, werken en bewegen. Je mag weer dromen over de stad. Kijk maar naar de A'DAM ­Toren, waar het gelukt is om een verticale 24-uursstad te maken die nog steeds echt Amsterdams is. Wij willen als ontwerpers dan ook onze steun uitspreken voor de ingeslagen weg en ­adviseren het bestuur en de politiek zich niet te laten gijzelen, maar standvastig door te gaan met dit plan.

Floor Arons, Gijs Baks, John Bosch, Marco Broekman, Chris Collaris, Sascha Glasl, Tjeerd Haccou, Burton Hamfelt, Albert Herder, ­Kamiel Klaasse, Menno Kooistra, Patrick ­Koschuch, Bjarne Mastenbroek, Branimir ­Medic, Marthijn Pool, Leon Theunissen, Pascal Vlaar