Opinie Bewaar

'Hoe meer herrie, hoe meer aandacht voor Suitsupply'

'Hoe meer aandacht voor het onderwerp, hoe groter de kans op uitingen die daarop aansluiten.'
'Hoe meer aandacht voor het onderwerp, hoe groter de kans op uitingen die daarop aansluiten.' © SuitSupply

Dat Suitsupply abri's vult met homoseksuelen heeft meer te maken met marketing dan met inclusiviteit, schrijft Sjoerd Wingens in een lezersbrief aan Het Parool. 'Gezien de aversie die het oproept, heeft dit onderwerp nog wel even aandacht nodig.'

Plaatjes van knuffelende mannen worden voorzien van swastika's en op andere manieren vernield. Dat is blijkbaar het straatbeeld van 2018, dat is blijkbaar hoe onbegrip en onzekerheid ­geuit worden.

Het behoeft geen uitleg dat dit gedrag onnozel is. Daarbij werkt met de vinger wijzen toch niet en is verontwaardigd doen jezelf verlagen. Misschien is het goed om eens te kijken naar het positieve effect van dit soort acties - en wie weet een beloning overwegen.

Meebewegen met de tijdgeest
Wat er namelijk concreet aan de hand is, is het volgende. Dat Suitsupply abri's vult met homoseksuelen, heeft meer te maken met marketing dan met inclusiviteit.

Inclusief denken is simpelweg een trend, en de industrie beweegt mee met de tijdgeest. ­Logisch, reclame moet nu eenmaal relevant zijn en een bepaalde emotie oproepen - en dat is duidelijk gelukt.

Het gaat er dus niet zozeer om dat Suitsupply homo's wil ­omarmen, het gaat erom dat dit omarmen een hot item is.

Om diversiteit te casten moet je helaas discrimineren, zoals je moet generaliseren om een grote groep mensen aan te spreken

Wie weet hoe het gaat in de ­vergaderruimtes en brainstormsessies zal het beamen; vanuit een soort ivoren toren kijkt de marketeer neer op de maatschappij.

Een mooier beeld van de maatschappij
"Misschien moeten we toch een zwart meisje aan de commercial toevoegen," is een vrij normale zin. Net als "Nee, zo denken die mensen niet," over welke in een hokje geplaatste groep dit ook mag gaan. Nu klinkt het alsof adverteerders ­allemaal racistisch zijn, maar dat klopt niet helemaal. Ze proberen juist een completer, mooier beeld van de maatschappij neer te zetten - er moet immers iets verkocht worden.

Om diversiteit te casten moet je helaas discrimineren, zoals je moet generaliseren om een grote groep mensen aan te spreken. Soms werkt dit, soms werkt dit averechts.  

De grap is dat het een het ander versterkt, en daar komt mijn dankbaarheid voor het vandalisme vandaan. Zoals gezegd gedijt de adverteerder goed bij trends, hypes en discussies.

Dus hoe meer herrie herriemakers maken, hoe meer aandacht voor het onderwerp. Hoe meer aandacht voor het onderwerp, hoe groter de kans op uitingen die daarop aansluiten.

Gezien de aversie die het oproept, heeft dit onderwerp nog wel even aandacht nodig. Dus ­bedankt vandaal, bedankt ­adverteerder. Leef je uit.