Opinie Bewaar

'Handhaaf alcoholverbod op straat'

Dronken toeristen zijn een tikkende tijdbom voor de binnenstad
Dronken toeristen zijn een tikkende tijdbom voor de binnenstad © ANP

Een alcoholverbod op straat zorgt voor minder overlast, meer omzet voor de horeca, een betere doorstroming voor voetgangers en meer veiligheid, schrijft Ton Jacobs in een ingezonden brief.

Elke donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond is het duidelijk te zien: de Wallen bezwijken onder het toerisme. De straten zijn propvol. Even snel een boodschap doen kan niet meer. Het gaat allemaal stapje voor stapje. Er is te weinig ruimte.

Alsof dit alles nog niet genoeg is, lijkt het centrum meer op een open kroeg dan op een historische binnenstad. Met hun supermarktbiertje lopen honderden dronken toeristen schreeuwend en zingend door de buurt.

Tikkende tijdbom
Een tikkende tijdbom. En de ­verwachting is dat het aantal ­toeristen nog gaat verdubbelen.

Vorig weekend ontplofte een kleine bom. De bierstuntprijzen van Albert Heijn zijn bij veel bewoners én horecaondernemers niet goed gevallen. Voor maar 5,45 euro koop je liefst 12 blikjes bier! Daar kan geen enkele kroeg mee concurreren.

Het gevolg is omzetverlies voor de horeca, lege kroegen en volle straten met dronken overlast-gevend publiek dat eigenlijk in een kroeg hoort te zitten. Het trekt ook nog eens armlastige toeristen aan.

Er is in het centrum een verbod om op straat alcohol te nuttigen. De handhaving daarvan is een ­lachertje. Dat is duidelijk te zien. Daarom mijn voorstel om het ­alcoholverbod streng te hand­haven. Helemaal niet meer gedogen. Toeristen er op wijzen via flyers, lichtkranten et cetera.

Flink stijgen
De omzet in de horeca zal dan ­stijgen. Flink stijgen.

Die stijging kan dan gezien ­worden als compensatie voor een andere maatregel, namelijk meer ruimte voor de voetgangers. Dat kan alleen als de terrassen worden beperkt. De vrije ruimte voor de voetgangers moet van 1,5 meter naar minimaal 2 meter en op termijn naar 2,30 meter.

De gevolgen van deze maatregelen: minder overlast, meer omzet voor de horeca, een betere doorstroming voor voetgangers en meer veiligheid. Heel eenvoudig en snel te realiseren. Het kan al ingevoerd worden per 1 juli aanstaande.

Als de politiek maar wil.

Ton Jacobs, Amsterdam