Opinie Bewaar

'Gebruik kenteken om de drukte te beteugelen'

De kans op verkeersopstoppingen in het centrum neemt flink af als het Meerjarenplan Fiets wordt uitgevoerd
De kans op verkeersopstoppingen in het centrum neemt flink af als het Meerjarenplan Fiets wordt uitgevoerd © Marc Driessen

Het centrum van Amsterdam zal in de toekomst enkel toegankelijk zijn voor bestemmingsverkeer. Amsterdammer en beheerder van sites als petities.nl Reinder Rustema schetst wat dat voor gevolgen zal hebben.

Het Parool schreef vorige week: 'De auto is hier straks niet meer de baas'. De gemeente presenteerde dit jaar het Meerjarenplan Fiets 2017-2022, waarin de fiets hét vervoersmiddel wordt genoemd. Wat betekent dat voor de auto's?

Bestemmingsverkeer kan bijvoorbeeld op grond van kentekens worden bepaald. We zijn al vertrouwd met het zogenoemde kentekenparkeren, vaak met een handige app op je telefoon.

Een logische volgende stap is om het kentekenparkeren alleen mogelijk te maken op uitnodiging van een Amsterdammer of een bedrijf in Amsterdam. Rij je de stad in zonder dat je kenteken is doorgegeven, dan ben je onderweg zonder bestemming. En dat is niet de bedoeling.

De bezoeker van Amsterdam die niemand kent, heeft als enige uitweg een plekje in een parkeergarage te reserveren. Laat exploitanten van parkeergarages ook vooral de mogelijkheid van een gereserveerde plek invoeren.

De parkeergarages zullen op die manier hun volledige capaciteit kunnen benutten. Als parkeergarages het mogelijk maken, zal men zelfs maanden tevoren al een parkeerplaats in de garage kunnen reserveren.

Ondernemers kunnen nog steeds klanten en leveranciers ontvangen, zolang ze maar kentekens en tijden invoeren. Een middenstander zal dat met plezier doen voor trouwe klanten, maar een grote winkelketen in de Kalverstraat gaat en kan zoiets niet doen.

Mocht zo'n winkel het parkeren mogelijk maken voor iedere klant die een artikel van een paar euro koopt, dan stopt de gemeente die winkel snel. De gemeente kan grootverbruikers natuurlijk goed monitoren en eventueel op rantsoen zetten

Op deze manier verdwijnen ook andere lastige problemen

Wel kan de gemeente grootverbruikers goed monitoren en eventueel op rantsoen zetten. Op deze manier verdwijnen ook andere lastige problemen.

Taxioverlast om te beginnen. Door de liberalisering van de taximarkt zijn er veel taxichauffeurs van (ver) buiten Amsterdam die de keuze maken om op bepaalde tijden in Amsterdam rond te rijden in de hoop klanten te vinden. Dat kan dan alleen nog als de bestemming van de rit tevoren via de taxicentrale is doorgegeven aan de gemeente. De Amsterdamse centrales zijn dan in het voordeel omdat ze er afspraken over maken met de gemeente en dit automatiseren.

Touringcars kunnen ook effectief worden beperkt. Zomaar je vrachtje ergens uitladen kan niet langer. Een hotel kan wel het kenteken van een bus met klanten doorgeven. Sommige attracties willen dat misschien ook nog wel als de passagiers daadwerkelijk klanten worden. Maar een bus leeg laten lopen om ze over de Wallen te laten dwalen, wordt heel lastig.

De autoslapers, toeristen die een hotelovernachting besparen door in hun geparkeerde auto te slapen, krijgen ook een boete: klop-klop, wakker worden, er is geen bestemming bekend voor uw kenteken.

Lokaal verkeer dwars door de stad wordt ook ingedamd. Alle Amsterdammers met een parkeervergunning kunnen natuurlijk zonder problemen naar huis rijden; hun kenteken is bekend. Maar buiten de eigen buurt parkeren wordt wel lastiger. Alleen je parkeergeld betalen voor je kenteken is niet genoeg. Een bewoner of ondernemer van het stadsdeel waar je parkeert, moet je kenteken doorgeven aan de gemeente.

Scholen en universiteiten zullen alleen het kenteken doorgeven van scholieren en studenten die echt een auto nodig hebben.

Het heeft ook leuke kanten: de lokale middenstand heeft er baat bij. De kroegbazen, antiquairs, buurtcoffeeshops, stripboekwinkels en wat niet al kunnen er klanten uit de provincie mee binden. Maar dat zal per definitie geen grote schaal bereiken, omdat ze geen moeite doen voor degenen die niet ook als klant binnenkomen. De bereikbaarheid van ondernemers in de binnenstad wordt vergroot. Parkeerplaatsen kunnen eindelijk worden opgeheven.

Zet buiten de stad voor zekerheid billboards in de weilanden om in alle talen te waarschuwen. Reserveer een plek in een parkeergarage, want anders mag je de stad niet in!

Lees terug: Van VVD tot SP: De auto is hier straks niet meer de baas