Opinie Bewaar

'Eten met aandacht voorkomt snackgedrag'

'Eten met aandacht voorkomt snackgedrag'
© ANP Xtra

Door het groeiend aantal afleidingen in onze maatschappij is het lastiger je aandacht bij het eten te houden. Dat draagt bij tot overgewicht, schrijft Lotte Brinkhof.

Terwijl steeds meer mensen proberen gewicht te verliezen door een abonnement te nemen op de sportschool of het volgen van een zeer streng dieet, lijken weinigen stil te staan bij de werkelijke oorzaak van hun gewichtsprobleem. Ze willen zo snel mogelijk van hun ongewenste kilo's af, maar zodra er sprake is van enig motivatieverlies, komen deze er vaak snel weer aan.

Het lijkt mij daarom veel effectiever om te kijken naar een structurele en gegronde aanpak. Aangezien de vorming en opslag van herinneringen een grote rol lijkt te spelen in onze regulatie van eetlust en voedselinname, is het essentieel om stil te staan bij enkele aspecten van het menselijk brein.

De keuze over toekomstige voedselinname wordt namelijk beïnvloed door de herinnering van wat we recent gegeten hebben. Dit verklaart waarom mensen met geheugenverlies blijven dooreten, hoewel ze net een hele maaltijd naar binnen hebben gewerkt. Ze kunnen het zich gewoon niet meer herinneren.

Realiseer je dat er veel valt te halen bij kleine aanpassingen in onze dagelijkse eetgewoontes

Hoe goed we dingen onthouden, is afhankelijk van de hoeveelheid aandacht die we hadden tijdens dat moment. Door tijdens het eten je aandacht echt te richten op het voedsel, zal de herinnering aan die maaltijd versterkt worden. Studies hebben aangetoond dat dit vervolgens zal leiden tot een vermindering in snacken op een later moment.

Televisie
Dus als je je de voorgaande maaltijd als verza­digend herinnert, zal dit een remmend effect hebben op je toekomstige voedselinname. Aan de andere kant, als je aandacht afgeleid wordt van het eten - wanneer je bijvoorbeeld televisie kijkt of een spelletje aan het spelen bent op je telefoon - zal je een minder verzadigd gevoel krijgen, waardoor je een paar uur later meer zult eten.

Het is daarnaast bewezen dat het inschattingsvermogen van de hoeveelheid die je consumeert, wordt aangetast wanneer je afgeleid werd tijdens het eten. De kans dat je vervolgens onbewust meer calorieën en vetten naar binnen werkt, neemt hierdoor toe, waardoor overgewicht sneller om de hoek komt kijken.

Het groeiend aantal afleidingen in onze huidige maatschappij (whatsappjes, Facebook­berichtjes, YouTubefilmpjes, etc.) maakt het alleen maar lastiger om je aandacht bij het eten te houden. Het is daarom aannemelijk dat deze een grote bijdrage leveren aan het toenemende percentage van mensen met gewichtsproblemen. De ernst van dit probleem zit hem voornamelijk in het feit dat langdurige consumptie van snacks - die voornamelijk verzadigde vetten en suiker bevatten - het geheugen extra aantast.

Voedselherinneringen worden hierdoor nog zwakker, waardoor de kans op overeten alleen maar groter wordt. Het is dan ook niet vreemd dat obesitas vaak geassocieerd wordt met geheugenproblemen en een vervroegde aanvang van de ziekte van Alzheimer. Daarom is het van groot belang dat mensen zich realiseren dat er veel te halen valt uit kleine aanpassingen in hun dagelijkse eetgewoontes.

Genieten
Hoewel we tegenwoordig allemaal het gevoel hebben dat we 24 uur per dag bereikbaar moeten zijn, kun je je afvragen of dit per se nodig is tijdens het eten. Mijn advies: wanneer je jezelf weer betrapt met een bord op schoot voor de ­televisie of met je mobiel in je hand terwijl je aan het eten bent, zet de apparaten dan uit en neem de tijd om met volledige aandacht te genieten van je eten.

En probeer, in plaats van een boterham naar binnen te proppen als je een drukke dag op je werk hebt, ten minste één moment te vinden waarop je je volledig op het eten concentreert. Want is het daarnaast ook niet gewoon fijner om te genieten van je eten en de mensen met wie je aan tafel zit? Ook wel zo leuk voor degene die gekookt heeft.