Opinie Bewaar

'Er kan en moet tandje bij voor betere luchtkwaliteit'

Door de relatief hoge concentratie stikstofdioxide is de Stadhouderskade de ongezondste plek van Amsterdam
Door de relatief hoge concentratie stikstofdioxide is de Stadhouderskade de ongezondste plek van Amsterdam © ANP

De luchtkwaliteit in Amsterdam moet verbeterd worden, stelt Maarten Naaijkens in een lezersbrief aan Het Parool: 'Er kan en moet een tandje bij.'

De luchtkwaliteit in Amsterdam voldoet op tal van punten al jaren niet aan de norm. Dat is een erkend en significant risico voor de volksgezondheid. Beleid op dit vlak is tot op heden weinig ambitieus.

Verder dan een paar - inmiddels uitgedroogde - mosmuren op de Valkenburgerstraat lijken we niet te zijn gekomen. Zelfs de heer Litjens moest beamen dat dit symptoombestrijding betrof.

Blijkbaar voelde hij zich wat bezwaard, want hij toverde vlak voor zijn vertrek een fraai onderzoek over de S100 uit de hoge hoed. Hij durfde zelfs te opperen dat een congestieheffing wel iets kon zijn.

Dus hoe blij ben ik dan ook met onze nieuwe wethouder Dijksma. Iemand die de weg in Den Haag kent en in menig interview haar strijd voor gezonde lucht onderstreept. Ik doe dan ook een beroep op haar om hier als politieke veteraan het verschil te maken. Want het rapport Luchtverontreiniging 2017 laat duidelijk blijken dat we echt uit een ander vaatje moeten tappen.

Wethouder Dijksma kan het verschil niet alleen maken

Op deze manier gaat het niet lukken. Sterker nog: maandag werd tijdens een symposium in Pakhuis de Zwijger zelfs door een gemeentelijk ambtenaar geopperd dat de nieuwe verkeersmaatregelen nog meer drukte voor de S100 hebben opgeleverd. En meer drukte betekent een verdere verslechtering van de luchtkwaliteit aldaar. 

Nieuwe metingen bij mij op de voorgevel wijzen dat nu al uit. En ik woon niet eens aan de Stadhouderskade maar een paar straten erachter. 

Mevrouw Dijksma kan het niet alleen. Ik doe dan ook een beroep op de voltallige gemeenteraad. U moet de wethouder helpen het verschil te maken. Mijn verzoek is om het rapport van CE Delft (Expertinschatting Amsterdam effecten maatregelen op stedelijk luchtkwaliteit Amsterdam) ter hand te nemen. Maar ook het Kentekenonderzoek S100 biedt fantastische aanknopingspunten. 

Niet alleen een knip hier en een autoluwe straat daar maar een geïntegreerde benadering

Beide rapporten noemen een aantal eenvoudig uit te voeren maatregelen om aan de Europese norm voor gezonde lucht te voldoen. Ik ga ze hier niet opsommen maar duidelijk is dat we ook zonder Den Haag stappen kunnen zetten. 

Er kan en moet een tandje bij. Niet alleen een knip hier en een autoluwe straat daar maar een geïntegreerde benadering waarbij Amsterdam durft te kiezen voor structureel beleid ten aanzien van luchtkwaliteit en dus ook mobiliteit. 

Structureel beleid betekent daarbij niet alleen een plan maar ook daadwerkelijk concrete en toetsbare maatregelen die op korte termijn worden geïmplementeerd. 

Ik en vele andere betrokken Amsterdammers werken hier graag aan mee.

Maarten Naaijkens, Amsterdam