Opinie Bewaar

'De klant staat helemaal niet centraal bij het GVB'

Onderzoek naar de klanttevredenheid is het enige middel voor reizigers om hun stem te laten horen.
Onderzoek naar de klanttevredenheid is het enige middel voor reizigers om hun stem te laten horen. © Michiel Wijnbergh/HH

Het GVB wil niet worden beoordeeld op klanttevredenheid. Actiegroepen zijn woedend dat reizigers hun stem wordt ontnomen en dat niet wordt geluisterd.

In een (concept)plan van het GVB over reizigerstevredenheid staat dat het GVB het beste wil voor de reiziger. Nu kunnen we ons goed voorstellen dat het met vele miljoenen reizigers én bezuinigingen vanuit het rijk moeilijk is om alle klanten tevreden te houden. Maar hoe goed luistert het GVB naar zijn klanten?

We zetten het op een rij:
- Ook na dringende oproepen van wethouder Kajsa Ollongren en de gemeenteraad weigert de directie de torenhoge salarissen van de GVB-top te verlagen;

- Voor de deur van een appartementencomplex voor senioren op de Ceintuurbaan is een halte opgeheven. De telling van het aantal gebruikers werd gedaan tijdens een verbouwing, toen er geen bewoners aanwezig waren;

- Ondanks protesten van reizigersorganisaties haalt het GVB nog meer zitplaatsen uit de tram;

- Bus 62 rijdt niet meer langs het Gelderlandplein. Om het winkelcentrum toch bereikbaar te houden, grijpt de winkeliersvereniging uit nood de eigen portemonnee om een busje te betalen dat door het GVB gereden wordt en aansluit op het netwerk van het GVB;

- Ondanks protesten tot aan de Raad van State rijdt bus 21 niet meer door de Eendrachtsbuurt, dit alles voor een reistijdwinst van twee tot drie minuten. Dat de berekeningen voor het aantal reizigers aantoonbaar verkeerd zijn en reizigers in de praktijk verder moeten lopen dan het toegestane criterium voorschrijft, verandert niets aan de situatie;

Ondanks protesten van reizigersorganisaties haalt het GVB nog meer zitplaatsen uit de tram

- De inspraakmiddagen over een nieuw bus- en tramlijnnet - nodig als de Noord/Zuidlijn gaat rijden - werden indertijd slecht gepromoot en slecht bezocht;

- Adviezen van de Reizigersadviesraad over de Noord/Zuidlijn en bus 21 worden terzijde geschoven;

- Het plan om metro 53 vanuit de richting Gaasperplas in te korten tot de Van der Madeweg wordt voorlopig niet uitgevoerd. 

De actievoerders zijn verheugd dat hun rechtstreekse verbinding met de stad blijft bestaan. Al liet in de vergadering van 26 september jl. portefeuillehouder Pieter Litjens van de Vervoerregio niet na om meerdere keren te benadrukken dat het plan niet doorgaat omdat het op dit moment technisch niet haalbaar is. En dus niet omdat geluisterd is naar de bezwaren van klanten.

Niet eerlijk
En dan kwam het GVB in juli ineens met een nieuw ideetje. In het najaar van 2018 wordt het vervoersbedrijf door een externe partij beoordeeld op een aantal criteria, waaronder klant­tevredenheid.

Op basis van dat onderzoek zal de Vervoerregio bepalen of het GVB tot 2024 in Amsterdam de tram-, bus- en metroconcessie mag blijven uitvoeren. 

Tja, en dan rijdt de Noord/Zuidlijn nog maar net en is het hele bus- en tramlijnennet op de schop. Het GVB verwacht dat de reizigers problemen gaan ondervinden. Ook vervelend: de nieuwste veiligheidssystemen zijn nog niet gereed.

Het is allang duidelijk dat met de huidige structuur de gemeenteraad in dezen buitenspel staat

Aan dat laatste kan het GVB niks doen, pruilt het. De beoordeling is dan niet eerlijk ­volgens het GVB, en dus diende het een verzoek in bij de Vervoerregio om het criterium klant­tevredenheid uit de beoordeling te halen.

Dubbele petten
Wij van actiegroep 'Tram 14 mot blijfe' en 'Buurtbelang wijk 10 De Eendracht' volgen, sinds we ons gedupeerd voelen, het GVB op de voet en zijn woedend. Onderzoek naar de klanttevredenheid is het enige middel voor de reizigers om hun stem te laten horen.

Het is allang duidelijk dat met de huidige structuur de gemeenteraad buitenspel staat in dezen. Dat de wethouder van Verkeer, Pieter Litjens, zichzelf alleen maar gelijk hoeft te geven als portefeuillehouder én lid van het dagelijks bestuur in de Vervoerregio (u leest het goed, dit zijn dubbele petten) én een Regioraad die nauwelijks mandaat heeft. 

Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio wil het voorstel van het GVB wel goedkeuren. Of de kritiek vanuit D66, SP, GroenLinks en PvdA in de Regioraad nog wat zal uithalen is zeer twijfelachtig.

De reizigers in het openbaar vervoer in Amsterdam staan alweer buitenspel.

Shirley Brandeis, Howard Kramer, Mildred Theunisz, Liesbeth Wit namens 'Tram 14 mot blijfe' en 'Buurtbelang wijk 10 De Eendracht'