Opinie Bewaar

'De interne marketing van de EU schiet ernstig tekort'

In de veerhaven van Dover is dit kunstwerk over de brexit te zien, waarschijnlijk van Banksy
In de veerhaven van Dover is dit kunstwerk over de brexit te zien, waarschijnlijk van Banksy © HANNAH MCKAY/REUTERS

De Europese Unie heeft een problematisch imago en elitaire zelfpromotie als het recente Act for Democracy verhelpen daar niets aan, schrijft Jos Jak.

'Absurd dat je kennelijk tegenwoordig moet uitleggen waarom Europa belangrijk is,' schrijft ­directeur Yoeri ­Albrecht van De Balie in Het Parool van 30 mei naar aanleiding van festival Act for Democracy. Het festival, dat mede door Albrecht is georganiseerd, wil een podium zijn waarop kunstenaars uit de Europese Unie hun ideeën en inzichten over Europa kunnen laten horen.

Aan wie, vraag ik mij af. Het klinkt als preken voor eigen parochie, want de pro-brexitstemmers in Groot-Brittannië, de aanhangers van de Vijfsterrenbeweging in Italië, de PVV-aanhang in Nederland en de nationalisten in Polen worden hiermee vast niet bereikt.

Wat mij ergert, is de elitaire uitstraling en de daarbij passende gedachte dat, ik citeer, 'vooruitgang in de samenleving altijd voor een heel belangrijk deel zal moeten komen van ­creatieven, kunstenaars, journalisten, schrijvers, filosofen en schilders'.

Dat de Europese Idee onderhoud nodig heeft, dat maakt de actualiteit wel erg duidelijk en met het oog op de Europese verkiezingen, die volgend jaar moeten plaatsvinden, zal de Europese Unie toch echt iets moeten onder­nemen om het geschonden imago op te poetsen.

1-0
Het populisme en het nationalisme winnen ­terrein in Europa en beide stromingen staan vijandig tegenover de Europese Idee. Ook deze populisten en nationalisten kunnen schrijven, schilderen en filosoferen. Zij hebben belang­rijke media aan hun zijde, die hun ideeën verspreiden. Gezien de populariteit van de anti-Europese stem kunnen we concluderen dat zij met 1-0 voorstaan.

De door de EU uitgekotste Griekse oud-minister van Financiën, Yanis Varoufakis, heeft eind mei gewaarschuwd voor verdere technocratisering van Europa, dat wordt geregeerd door het Internationaal Monetair Fonds en dat voorbijgaat aan de belangen van gewone burgers. Juist deze burgers zijn cruciaal in een democratische Europese Unie, dus het voortbestaan van de Europese Unie hangt af van hun stem.

En daarom is het van belang om die gewone burgers te mobiliseren en om pro-Europese campagnes vooral op hen te richten en om hen ervan te overtuigen van de noodzaak van de ­Europese Idee.

In elk land van de Europese Unie kunnen voorbeelden worden genoemd van Europese wapenfeiten, waarvan alle burgers profijt hebben. De economische vooruitgang in bijvoorbeeld Polen kan niet los worden gezien van het lidmaatschap van de Europese Unie.

Stinkende best
Er gebeurt ontzettend veel en er is veel bereikt op initiatief van de EU, maar waarom zijn veel inwoners daarvan niet op de hoogte en hoe komt het dat ze ervan overtuigd zijn dat zij het goed zonder de Europese Unie kunnen stellen?

Mijn boodschap is dus: draag het uit! Zorg voor een tegenstem, om populisten van repliek te dienen. Creatieven, kunstenaars, journalisten, schrijvers, filosofen en schilders en natuurlijk ook politici: doe je stinkende best om deze ­Europese burgers, die zich nu geen deelgenoot voelen van de Europese Idee, alsnog te bereiken.

Deze arrogantie is gevaarlijk en een bedreiging voor het voortbestaan van de Europese Unie

Leg hen de noodzaak ervan uit en laat ook hen profiteren van de welvaart die de Europese Unie heeft gebracht en luister naar mensen met een tegengeluid, zoals Yanis Varoufakis. Interne marketing is binnen elke organisatie een belangrijk middel om draagvlak te creëren, personeel te motiveren, te binden en te betrekken bij de bedrijfsvoering.

De EU schiet op dit vlak ernstig tekort en kan op dit gebied nog veel leren van het bedrijfsleven.

Het is alsof men denkt dat de Europese Idee een vanzelfsprekendheid is, die geen toelichting nodig heeft. Deze arrogantie is gevaarlijk en een bedreiging voor het voortbestaan van de Europese Unie.