Opinie Bewaar

'De gemeente moet de taxibranche niet meer faciliteren'

Een taxi in Amsterdam
Een taxi in Amsterdam © ANP

De teller van het aantal taxi's in Amsterdam staat stil, maar toch rijden er bijna alleen maar taxi's in de binnenstad, schrijft Paroollezer Marcel Henningheim. 'Veel taxichauffeurs komen hun geluk beproeven in Amsterdam.'

Interessante brief van Walther Ploos van Amstel (Parool, 6 januari) over de taxibranche in Amsterdam. Interessant ook, omdat zijn ervaringen blijkbaar zijn gebaseerd op zijn ritjes met TCA-taxi's en niet met 'gelukszoekers van buiten'.

Zelf heb ik best wel wat ervaring uit mijn tijd als taxichauffeur in Amsterdam. Voor de deregulering waren er in Amsterdam 785 taxi's.

Die waren aangesloten bij één centrale, de TCA en een vergunning krijgen was erg moeilijk - mede daarom waren vergunningen erg duur en derhalve een pensioenbelegging voor veel chauffeurs. Na de deregulering (het vrijgeven van de markt, project WP200) steeg het aantal taxi's in een paar jaar naar zo'n 2344 taxi's in 2002 in Amsterdam alleen. Landelijk waren er toen 5324 taxi's.

Na dat jaar zakte het aantal taxi's naar 1325 in 2007. Landelijk waren het er toen 4700. December 2017 stond de teller in Amsterdam op 2490 en landelijk op 8945.

De gemeente (liever nog het rijk) moet de drempel verhogen voor wie een taxivergunning aanvraagt

En nu komt het. Landelijk is het aantal taxi's enorm gestegen. Amsterdam kan daarentegen zeggen dat sinds de deregulering de teller nagenoeg stil heeft gestaan.

Het dagelijkse beeld is echter anders. Als ik 's nachts door de binnenstad rijd, zie ik bijna alleen maar taxi's rondrijden. De helft leeg, zoekend naar een klant of een plek op een standplaats. Een ander deel staat te wachten op een standplaats. Op alle grote standplaatsen zijn verkeersregelaars nodig om de boel enigszins in goede banen te leiden en om te voorkomen dat taxi's sluiproutes nemen.

Hoe komt dit? Veel kleinere gemeenten rond Amsterdam, zoals Haarlemmermeer en Haarlem, hebben een explosieve toename in taxiondernemingen gehad. Omdat iedereen met een taxivergunning overal in Nederland mag rijden (voor WP2000 kon dat niet), komen veel taxichauffeurs hun geluk beproeven in Amsterdam; zes van de tien grootste taxigemeenten liggen in de buurt van Amsterdam en Schiphol. Tel uit je winst.

Mijns inziens moet de gemeente de taxibranche niet meer faciliteren. Nee, de gemeente (liever nog het rijk) moet de drempel verhogen voor
wie een taxivergunning aanvraagt. Het kaf moet van het koren worden gescheiden.

Marktwerking kan goed uitpakken, maar ik denk dat we kunnen stellen dat dit in de taxibranche niet het ­geval is. Het zou de overheid sieren als zij dit erkent en er iets aan doet. Het zou het imago van een stad als Amsterdam goed doen.

Marcel Henningheim