Opinie Bewaar

'De Amsterdamse liefde voor Booking is niet wederzijds'

'De Amsterdamse liefde voor Booking is niet wederzijds'
© ANP

'We roepen Booking op om niet langer enkel de eigen zakken te vullen, maar eindelijk een bijdrage te gaan leven aan de Amsterdamse samenleving,' schrijft gemeenteraadslid Tiers Bakker (SP).

Vorige week zaterdag uitte D66-leider Reinier van Dantzig in ­zijn teleurstelling over overnachtingsgigant Booking.com. Dit bedrijf kwam vorige week in het nieuws vanwege het via zadelhoesjes aansporen tot illegale vakantieverhuur van studentenkamers. Net als Van Dantzig zijn we hierover teleurgesteld, maar helaas is er wel meer aan te merken op de praktijken van Booking.

Booking wordt al jaren vertroeteld door het stadsbestuur. Eerst door wethouder Gehrels en later heeft Ollongren dat stokje overgenomen. Er gaat geen moment voorbij zonder Booking.com te vermelden als voorbeeld van een succesvolle start-up met 'toegevoegde waarde voor Amsterdammers'.

Om die reden wordt het betrokken bij door de gemeente gesubsidieerde economische programma's als Startup Amsterdam, House of Hospitality en Smart ­City. En ondanks een kantorenleegstand van bijna 10 procent, mag Booking op A-locatie Oosterdokseiland een nieuw hoofdkantoor bouwen.

Topje van de ijsberg
Maar terwijl Booking gretig profiteert van al deze gemeentelijke privileges, zien we steeds vaker dat de neoliberale liefde voor Booking.com niet wederzijds is. De in Amsterdam verboden zadelhoesjes waarmee studenten worden opgeroepen om hun ­kamer illegaal onder te verhuren, is daarbij slechts een topje van de ijsberg.

De overnachtingsgigant houdt er een dubieus verdienmodel op na, zo blijkt uit onderzoek van het ­Algemeen Dagblad. Kleine hotels worden met commissies van 15 tot 25 procent steeds verder onder druk gezet.

Terwijl Booking zijn zakken vult, worden kleine Amsterdamse ondernemers en hun personeel steeds verder uitgeknepen

En ontsnappen is schier on­mogelijk: Booking.com eist dat hoteliers hun kamers op hun ­eigen website, of op andere boekingssites, niet tegen een lager tarief aanbieden dan de prijs op Booking.com.

Terwijl Booking zijn zakken vult, worden kleine Amsterdamse ondernemers en hun personeel steeds verder uitgeknepen.

Welk doel dien je hiermee voor Amsterdam?

Zo erg is het allemaal toch niet, hoor ik u denken, want ­Booking zorgt toch ook voor veel werkgelegenheid? Het is een argument dat steeds vaker door mensen wordt gebruikt, om misdragingen van grootkapitalisten goed te praten.

Grens
Los van het feit dat werkgelegenheid geen excuus is voor verwerpelijk gedrag - de georganiseerde misdaad zorgt immers ook voor veel werkgelegenheid - valt er op dit argument flink wat af te dingen. Leuk voor de Amsterdammers die er werken, maar Booking.com staat vooral bekend om het invliegen van vele expats uit het buitenland om vacatures in te vullen.

Meer dan 130 nationaliteiten werken er bij Booking in Nederland. Naast verdringing van Amsterdamse werkzoekenden, zorgt dit expatcircus voor nog meer druk op de al zo schaarse onderwijscapaciteit, om maar te zwijgen over de woningvoorraad.

Mokum is geen melkkoe, Mokum is van ons

Daarom is het tijd om een grens te trekken. Booking.com is een ordinair en bikkelhard miljardenbedrijf, dat in zijn handel en wandel geen enkele blijk geeft van liefde voor Amsterdam. Zelfs met Airbnb uit San Francisco valt nog beter te communiceren.

We roepen Booking op om niet langer enkel de eigen zakken te vullen, maar eindelijk een bijdrage te gaan leven aan de Amsterdamse samenleving. Doen ze dat niet, dan is het wat de SP betreft tijd om alle gemeentelijke banden met het bedrijf te verbreken.

Wij staan voor een economie die in dienst staat van mensen, in plaats van de markt. Mokum is geen melkkoe, Mokum is van ons.

Benieuwd hoe Booking daar over denkt.