Opinie Bewaar

'Betaald parkeren invoeren, moet dat zo knullig?'

'Betaald parkeren invoeren, moet dat zo knullig?'
© ANP

Netty van Lookeren Campagne beschrijft de moeizame invoer van betaald parkeren in Amsterdam-Noord. 'Hoe kon dit zo in de soep lopen?' vraagt ze zich af.

In mei kregen wij in Noord aangekondigd dat er vanaf 1 juli parkeergeld in onze buurt betaald zou moeten worden. Digitaal of aan het loket van het stadsdeelkantoor kon je je aanmelden voor een bezoekersvergunning. Uiterlijk per 15 juni kreeg je dan te horen hoe en wat.

1 juli kwam, de parkeermeters stonden gereed, maar de bewoners hadden veertien dagen na de afgesproken datum nog niets van de gemeente gehoord.

Wel reden de handhavers, op jacht naar de eerste buit, al rond. Het gemeentehuis werd natuurlijk overstelpt met telefoontjes, zodat je per bandje verzocht werd een dag later te bellen vanwege grote drukte.

Ik kreeg uiteindelijk een ambtenaar aan de lijn die me geduldig uitlegde dat ik op een bepaald rekeningnummer bij  ING een saldo moest storten, waarna mijn vergunning geactiveerd zou worden.

Ook legde hij duidelijk uit hoe een en ander in zijn werk ging. Ik vroeg hem nog of hij alle bellers op deze manier te woord moest staan. Dat leek me een vrij tijdrovend karwei, wat hij beaamde.

Met hoeveel mensen als ik is de gemeente bezig geweest? Hoeveel mankracht heeft dat wel niet gekost?

En dat terwijl we deze informatie net zo goed allemaal tegelijk van tevoren digitaal of per brief in de bus hadden kunnen krijgen.

Ik maakte direct 20 euro over, een bedrag dat ik met de ambtenaar overeen kwam als voorlopig zeker voldoende. Na vier dagen had ik nog steeds geen beloofde bevestiging en dus belde ik nog nog een keer, waarbij ik na lange wachttijd een ambtenaar van de Stopera aan de lijn kreeg die van niets wist en me zou doorverbinden.

Dat duurde even. Eindelijk het verlossende bericht? Nee, men had mijn 20 euro niet ontvangen. Nou dat weer, dat kon niet, want ik had de afschrijving voor me liggen.

Weer alle gegevens erbij gehaald en opgegeven en toen kwam het eruit. Ja, begin van de week was er een enorme storing bij de ING geweest, waardoor er geen overschrijvingen binnengekomen waren. Maar mijn vergunning was wel alvast geactiveerd.

Waar ik nu zo benieuwd naar ben: hoe kon dit zo in de soep lopen?

En vooral: hoe zit het met de communicatie met de burger? Met hoeveel mensen als ik is de gemeente bezig geweest? Hoeveel mankracht heeft dat wel niet gekost? Is een verklaring te veel gevraagd?

En nu maar kijken wat er gebeurt bij het eerste bezoek dat met de auto komt.

Netty van Lookeren Campagne, Amsterdam