Opinie Bewaar

'Bedrijven krijgen te makkelijk een plek op de Gay Pride'

'Bedrijven krijgen te makkelijk een plek op de Gay Pride'
© ANP

Paroollezer Michaël Kensenhuis is kritisch over de deelname van grote bedrijven aan de Gay Pride. 'Ze verdienen te makkelijk hun plek. De Gay Pride is er om echte diversiteit te vieren.'

Vorige maand was ik bij de Gay Pride van Parijs. De Franse Marche des Fiertés bestaat daar al 40 jaar en is niet zo groot als de Amsterdamse parade, maar toch minstens zo leuk.

Zonder boten, maar mét vrachtwagens paradeerden we langs het Louvre en de Parijse gayborhood Le Marais. Het Franse Aidsfonds (AIDES) deed mee en zelfs de Nederlandse ambassade had een vrachtwagen, met als special guest Ellie 'etherdiscipline' Lust. Met andere woorden: het was één groot feest.

De Gay Pride is er om echte diversiteit te vieren.

Nou ja, een feest met één klein smetje. Want wie ook een eigen vrachtwagen had was Gilead, de farmaceut achter de blauwe PrEP-pillen. Deze hiv-preventiepil PrEP is veilig en effectief en kan leiden tot aanzienlijk minder hiv-infecties. Je moet er in Nederland nog wel 550 euro per maand voor aftikken, want dat is wat Gilead ervoor rekent.

Prijs
De prijs van PrEP is een grote barrière, ik ken weinig mensen die elke maand 550 euro 'over hebben'. Gilead verkoopt dit middel al ruim tien jaar als hiv-remmer. De farmaceut heeft ook niet zelf het onderzoek bekostigd dat leidde tot de ontdekking dat het ook werkt als preventie van hiv. Dat onderzoek werd betaald uit publieke middelen.

Toch vindt Gilead een prijs van 550 euro per maand gerechtvaardigd. De hiv/aids- én homogemeenschap zijn hierdoor, zacht gezegd, nogal kritisch op Gilead. Met haar prijsbeleid gaat Gilead direct in tegen de belangen van de homogemeenschap, en dat roept de vraag op of een dergelijk bedrijf een plek verdient op een Gay Pride.

Kerntaak?
In Nederland wordt al langer een discussie gevoerd over de deelname van grote bedrijven aan de Gay Pride. Ze zullen niet allemaal, zoals in het geval van Gilead, tegen de belangen van de homogemeenschap ingaan, maar ervóór strijden ze ook niet.

In Amsterdam vaart bijvoorbeeld sinds een paar jaar De Nederlandsche Bank (DNB) mee. Kerntaak? De inflatie in Nederland laag houden. Ik heb de link tussen de DNB en de LHBT-gemeenschap nog niet gevonden.

Maar denk ook aan Waternet, ING, KPN, Vodafone, Rabobank; allemaal bedrijven die niets doen voor de homogemeenschap. De meeste komen niet verder dan het hebben van een 'roze netwerk' in hun organisatie of ze spreken uit dat ze 'diversiteit' belangrijk vinden. Daarmee verdien je wel iets te makkelijk je plek op de Gay Pride.

MAKE GAY PRIDE GAY AGAIN

Gratis publiciteit
Deze bedrijven betalen meer om mee te doen aan de Pride dan bijvoorbeeld het Aidsfonds, en dat wordt dan als rechtvaardiging gezien voor hun deelname. Sterkste schouders, zwaarste lasten en zo.

En toch: bedrijven krijgen hiermee enorm veel gratis publiciteit en de kosten zijn voor hen peanuts. Wat mij betreft zouden ze zich daarom meer écht moeten inspannen om gebruik te mogen maken van dit podium, bijvoorbeeld door belangenorganisaties te steunen.

Bedrijven als Gilead moeten überhaupt geweerd worden van de Gay Pride, want immoraliteit koop je niet af.

De Gay Pride is er om echte diversiteit te vieren en aandacht te vragen voor issues die relevant zijn. Bedrijven die hier geen bijdrage aan leveren moeten er daarom niet welkom zijn. MAKE GAY PRIDE GAY AGAIN!
Michaël Kensenhuis, Amsterdam