Plus

Zware tijden voor verkeer door afsluiting Berlagebrug

De veelgebruikte Berlagebrug en de nabijgelegen Schollenbrug worden in 2021 onder handen genomen. De sluiting gaat twee tot drie maanden duren. Het verkeer op water en weg wacht zware tijden.

Berlagebrug Beeld Rink Hoof

"Voor sommigen is dit dramatisch. Hoe moeten we straks in hemelsnaam door Amsterdam varen met een binnenvaartschip?"

Sunniva Fluitsma van de Algemeene Schippers Vereeniging reageert in eerste instantie verbolgen op het nieuws dat de Berlagebrug een serieuze onderhoudsbeurt krijgt en waarschijnlijk in 2021 voor twee tot drie maanden zal worden afgesloten voor al het verkeer.

"Je vaart met een binnenvaartschip niet een stukje om door de grachtengordel." Een aantal collega's ziet wel mogelijkheden, zegt Fluitsma later. "Je kunt ook omvaren via Weesp of Diemen, hoewel de bruggen daar lager zijn."

Ook Jeroen Verhulst, van de Amsterdamse afdeling van de Fietsersbond, is onaangenaam verrast door het nieuws. "Het is een belangrijke verbinding voor fietsers, die kun je er niet ongestraft voor zo'n lange tijd uithalen. Als de Berlagebrug niet bruikbaar is, vraag je mensen om een behoorlijk stuk om te fietsen."

Inhakken
De vernieuwing van de Berlagebrug hangt al een tijdje in de lucht: in juli vorig jaar werd bekend dat sprake is van slijtage van de mechanische uitrusting, vervorming van het beweegbare gedeelte en scheurvorming in het brugwachtershuisje.

Na de werkzaamheden moet de brug weer dertig jaar mee kunnen. Voor auto's en fietsers wordt een alternatief gezocht, tram 12 zal in plaats van het Amstelstation tijdelijk de Vrijheidslaan als eindpunt hebben.

Het afsluiten van de brug voor twee tot drie maanden - de scheepvaart zal de brug zelfs gedurende vier maanden niet kunnen passeren - gaat er stevig inhakken bij al het verkeer.

De brug is een belangrijke verbinding voor fietsers, openbaar vervoer en auto's. Toch is volledige ­afsluiting van de brug de beste aanpak, stelt de gemeente.

Meer ruimte voor fietsers
Verhulst van de Fietsersbond verwacht stevige maatregelen van de gemeente om de bouwperiode zo soepel mogelijk door te komen. "Er moet een noodbrug worden aangelegd, anders kan het inzetten van pontjes de problemen misschien wat verminderen."

Op dit moment studeert de gemeente nog op het beste alternatief.
Tegelijk met de Berlagebrug gaat ook de Schollenbrug, die de Weesperzijde over de Ringvaart voert, op de schop. Dit maakt de problemen nog groter: dagelijks rijden grote hoeveelheden fietsers over de Weesperzijde van en naar het centrum.

"Fietsverkeer zal hierdoor waarschijnlijk moeten omrijden via de Wibautstraat. Of de gemeente moet nu echt werk gaan maken van het weghalen van de hekken op de kop van de Ringdijk, zodat mensen via Ringdijk en Schollenbrugstraat om de Schollenbrug heen kunnen fietsen."

Er is ook goed nieuws voor fietsers: ze krijgen meer ruimte op de vernieuwde brug. Het huidige fietspad is veel te smal voor de enorme hoeveelheden fietsers die het te verwerken krijgt. Door het voetpad te versmallen, kan het fietspad worden verbreed met 67 centimeter. In het midden van de brug blijft er voor voetgangers anderhalve meter stoep over.

De vernieuwing van de Berlagebrug gaat ruim 21 miljoen euro kosten, het werk aan de Schollenbrug ongeveer vijf miljoen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden