Zwakke scholen krijgen steun

AMSTERDAM -Op zeventien zwakke basisscholen moet het onderwijs dringend verbeterd worden. Ze krijgen daarvoor geld en ondersteuning van de gemeente. Binnen vier jaar moeten de resultaten van deze scholen sterk verbeterd zijn.De zeventien scholen zijn verspreid over de stad en staan onder andere in Noord, Zuidoost, West, en de Indische Buurt, maar ook in het centrum en de Watergraafsmeer. Op deze scholen zitten veel leerlingen die extra zorg nodig hebben. Daaronder valt gebrekkige beheersing van het Nederlands, maar ook dyslexie of gedragsproblemen.

De verbeteringen moeten per 1 maart worden ingezet. Er wordt per school een analyse gemaakt van de problemen en een plan opgesteld. Een externe deskundige zal de scholen begeleiden.

De selectie van de scholen heeft een paar maanden in beslag genomen. De onderwijsinspectie heeft eerder in Amsterdam 33 basisscholen aangewezen als (zeer) zwakke school. Die lijst is niet direct overgenomen, omdat sommige scholen al maatregelen hebben genomen of omdat de door de inspectie gesignaleerde problemen niet met het onderwijs in strikte zin te maken hebben.

Wethouder Hennah Buyne (Onderwijs) is verheugd over het tempo waarin de lijst tot stand is gekomen. Volgens haar werd er lang alleen maar over de problemen in het onderwijs gesproken, maar te weinig actie ondernomen. ''Dan schiet het niet op.''

''Ze steken nu hun nek uit.''

Buyne ziet de lijst als een doorbraak, omdat de schoolbesturen zelf erkennen dat er iets moet gebeuren. Buyne ''Ze steken nu hun nek uit.'' Jan Kerkhof, voorzitter van het overleg van de schoolbesturen, vindt dat ook. ''Scholen vinden het natuurlijk vreselijk om op deze lijst te staan.''

Dat blijkt ook uit eerste reacties van schooldirecties, die het soms moeilijk vinden om te erkennen dat hun school niet zomaar op de lijst is gekomen. En rapporten van de inspectie worden wel eens verschillend uitgelegd, zegt Kerkhof.

Verbeteringen worden vooral gericht op de versterking van de leiding van de school, vergroting van de vaardigheden van de leerkrachten en het in de gaten houden van de kwaliteit van het onderwijs.

''Driekwart van de kwaliteit wordt door de schoolleiding bepaald,'' aldus Kerkhof.

Doel van de maatregelen is dat alle leerlingen zo veel mogelijk leren op de scholen, aldus Kerkhof. Nu komt het nog voor dat aan leerlingen met achterstanden minder hoge eisen worden gesteld en ze bijvoorbeeld apart werk krijgen. Per school worden concrete doelen afgesproken. Buyne wijst op de recente uitkomsten van het parlementair onderzoek, waarin staat dat lezen, schrijven en rekenen centraal moeten komen te staan.

Buyne heeft voorlopig twee miljoen beschikbaar voor de zwakke scholen, iets meer dan een ton per school. ''Niet super veel,'' zegt ze. Maar volgens haar is het voorlopig voldoende om scholen op weg te helpen. Buyne hoopt ook dat de onderwijsinspectie actiever wordt. De gemeente heeft zelf geen bevoegdheden om de kwaliteit van het onderwijs te volgen. ''Ik verwacht daden van het rijk.''

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden