Plus

Zwaar weer op het droge: nieuw centrum in Almere traint scheepslui aan wal

In het nieuwe trainingscentrum van cruiseconglomeraat Carnival oefenen 6500 kapiteins en andere officieren jaarlijks ten minste vijf dagen. 'We zetten ze hier flink onder druk.'

Op de gesimuleerde brug: 'Ze vinden een training hier tien keer moeilijker dan een week op zee.'Beeld Jean-Pierre Jans

Op het 3D-scherm 220 graden rondom de cockpit liggen de witte krijtrotsen van Dover aan stuurboord en het is ronduit Engels weer. Er steekt een dichte mist op met een pittig windje tegen, waardoor het van hieruit bestuurde cruiseschip danst op de golven. "Ik hoop maar dat jullie zeevaarders zijn," zegt instructeur en oud-cruisekapitein Mauro Muratore.

In de vier brugsimulatoren van het donderdag geopende trainingscentrum van het Amerikaanse Carnival wordt het besturen van cruiseschepen nagebootst, met alle bijbehorende bedieningspanelen en veiligheidsprotocollen. "Een levensechte omgeving waar je helemaal in kunt opgaan," zegt Muratore. "Op zee is navigatie aan de hand van de sterren niet gebruikelijk meer, maar ook hun positie is ­realistisch."

Blussen met een controller
In één van de vier simulatoren voor de machinekamer loeit een brandalarm. Het is een demonstratie, maar een scheepsofficier werkt zich in het zweet. Stap voor stap haast hij zich door het ingestudeerde noodscenario, terwijl hij alle knoppen die hij indrukt meteen rapporteert aan zijn collega aan de andere kant van de portofoonverbinding.

Die beweegt zich intussen virtueel met een spelcomputerachtige controller langs de nog maar net gebluste dieselgeneratoren. Op het scherm klotst het bluswater nog over de vloer en het licht flikkert zelfs even als één generator wordt uitgeschakeld. "We zetten ze hier flink onder druk. Hopelijk hebben ze het nooit nodig, maar dan weten ze tenminste hoe ze moeten reageren op noodsituaties," zegt John Christie, die hier lesprogramma's ontwikkelt.

Levensechte simulaties
In het donderdag geopende Arison Maritime Center geven de tien cruiserederijen van Carnival - waaronder Princess, Holland America Line, Costa en Aida - hun officieren jaarlijks een training. Dat komt de veiligheid ten goede, in de cruisebranche is een bijscholing maar eens in de vijf jaar gebruikelijk. De levensechte simulaties bieden daarbij ook nieuwe mogelijkheden. "Er zijn dingen - een man overboord, vastlopen op de bodem - die je aan boord niet kunt trainen," zegt opleidingsdirecteur Staffan Persson.

Incidenten of ongelukken zijn niet de reden geweest voor deze extra trainingen, volgens de voor de gelegenheid overgekomen Carnivaltopman Arnold Donald. Al in 2009, dus ruim voor de ramp met de Costa Concordia, opende Carnival in Almere zijn eerste trainingscentrum. "Ze vinden een training hier tien keer moeilijker dan een week op zee."

Toen al werd nagedacht over een minder centrale rol voor de kapitein, afgekeken uit de cockpits van vliegtuigen. Parsson: "De kapitein nam traditioneel alle beslissingen, de overige officieren vertrouwden op zijn oordeel. Ze zakten bijna opgelucht achterover: de kapitein is erbij! Zijn beslissingen werden niet ter discussie gesteld: er is vast iets wat wij niet weten en hij wel."

Nieuwe manier van werken
In Arison Maritime Center wordt ze een nieuwe manier van werken ingeprent. Naarmate de risico's toenemen, kijken meer collega's mee. Op volle zee is één stuurman die de wacht houdt op de brug genoeg, bij het manoeuvreren door de haven nemen wel zes mensen ieder hun eigen positie in. Zo nodig corrigeren ze elkaar. Bij de overmoedige Costa Concordiakapitein Francesco Schettino had dat mogelijk erger kunnen voorkomen.

De kapiteins moeten zich schikken in hun nieuwe rol. Op de brug kijken ze mee over de schouders van de stuurlui. "Ze voelden zich gedegradeerd. Zeiden: ik zou degene moeten zijn die het schip stuurt," zegt Parsson. "Maar we hebben ze overtuigd dat de beste plek voor de kapitein achterin is - daar hebben ze het overzicht, zoals een coach bij het voetballen."

Carnival, dat 75 miljoen investeerde in het opleidingscentrum, koos voor Nederland vanwege Schiphol en zijn goede verbindingennetwerk. Naast het nieuwe, ruim twee keer zo grote complex aan het IJmeer heeft Carnival in Almere ook een eigen hotel geopend met 176 kamers. "We wilden een plek waar mensen graag komen," aldus topman Donald. "Des te meer voelen ze zich betrokken bij hun trainingen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden