Plus

Zuidoost wil verkeersregelaars die de buurt kennen

Gezocht: honderd verkeersregelaars voor Zuidoost. Op het stadsdeelkantoor werden de belangstellenden voorbereid op een gesprek met de werkgever.

Danny Merx (l): 'Kijk even op de website van het bedrijf, zodat je weet bij wie je solliciteert. Dat vinden werkgevers prettig'Beeld Amaury Miller

Het is voor iedereen duidelijk nog wat onwennig. Voor de vijftien werkzoekenden die naar het stadsdeelkantoor zijn gekomen voor informatie over een baan als verkeersregelaar en nu samen in een zaaltje zitten.

Maar ook voor Danny Merx en Vernon Mahmoed, die als jobhunters gewend zijn mensen met een intensieve persoonlijke begeleiding bij werkgevers onder dak te brengen.

Nu staan ze voor de groep die zittend op de vrolijk gekleurde stoeltjes afwachtend reageert op de als ijsbreker bedoelde vraag van Mahmoed of het ze wat lijkt, een baan als verkeers­regelaar. "Groepen kunnen best lastig zijn," had Merx vooraf gewaarschuwd. "Vooral jongeren houden elkaar goed in de gaten. Als er een wegloopt, kan het gebeuren dat je een minuut later niemand meer over hebt."

Jobhunters
Maar de groep van vandaag is gevarieerd en de jobhunters hebben een omvangrijke prooi geschoten. Het bedrijf Traffic Support is op zoek naar honderd verkeersregelaars in Zuidoost voor de begeleiding van het verkeer bij weg­opbrekingen, grote werkzaamheden, voetbalwedstrijden en festivals.

Het bedrijf wil graag mensen die de buurt kennen. Nu staan er vaak regelaars uit de kop van Noord-Holland in het stadsdeel.

Merx en Mahmoed geven wat algemene informatie over de eisen die aan verkeersregelaars worden gesteld. Veel buiten en lang staan, dus een goede gezondheid is een vereiste.

Geduld en zelfbeheersing zijn van groot belang, want verkeersregelaars komen nogal eens mensen tegen die het niet met hen eens zijn, zoals een verkeersregelaar het in een vertoond instructiefilmpje diplomatiek omschrijft.

De informatie blijft algemeen, want later in de week zullen de mensen die belangstelling hebben voor de baan kunnen aanschuiven bij de werkgever. Deze voorbespreking is bedoeld om de sollicitanten goed beslagen ten ijs te laten komen. "Maak een lijstje met vragen," geeft Merx als tip. "En kijk even op de website van het bedrijf, zodat je weet bij wie je solliciteert. Dat vinden werkgevers prettig."

Balkenendenorm
Dan is het tijd voor vragen. De eerste vinger is van een aanwezige met een sterke interesse in de pauzes op het werk. De volgende vinger wil weten of het salaris van een verkeersregelaar zich boven of onder de balkenendenorm bevindt. Als iedereen is uitgelachen, legt Mahmoed uit dat er wordt gewerkt met contracten met een minimaal en een maximaal aantal uren. Geruststellend: "We gaan nu de drukke zomer tegemoet, dus er zal veel werk zijn."

Het is overdreven om te stellen dat de zaal plotseling tintelt van de energie en werklust, maar als Mahmoed nog eens informeert wie een tweede gesprek wil, gaan een voor een bijna alle vingers omhoog. Geen slechte oogst voor deze eerste bijeenkomst. Merx waarschuwt alle belangstellenden voor de volgende bijeenkomst een cv mee te nemen, en hun bank- en zorgpas. "Er zal ook een Verklaring Omtrent Gedrag nodig zijn."

Geen zorg voor Roël Vreugd, die meer dan dertig jaar op Schiphol heeft gewerkt en onlangs zijn contract bij PostNL niet verlengd zag. "Ik heb veel werkervaring," zegt de inwoner van Oost. "Ik denk dat dat in mijn voordeel werkt."

Het vak van verkeersregelaar ziet hij wel zitten. "Ik zie op televisie wel van die programma's waar boze automobilisten op verkeersregelaars inrijden, maar dat zal in de praktijk wel meevallen. Ik ben van nature een rustig persoon."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden