Zuidas: einde verhaal

Het hart van de Zuidas bij station Zuid (rechts). Snelweg en rails moesten hier ondergronds, om daarboven kantoren en woningen te kunnen bouwen. Foto Floris Lok Beeld
Het hart van de Zuidas bij station Zuid (rechts). Snelweg en rails moesten hier ondergronds, om daarboven kantoren en woningen te kunnen bouwen. Foto Floris Lok

AMSTERDAM - De banken zijn definitief afgehaakt als geldschieter voor de Zuidas. Amsterdam en het rijk proberen niet langer de ontwikkeling van het kantorengebied rondom station Zuid aan geldschieters te 'veilen'.

De Zuidas moest met het onder de grond brengen van de A10 en de trein- en metrosporen definitief het zakenhart van Nederland worden.

Maar infrastructuur ondergronds leggen, om daarboven een miljoen vierkante meter kantoorvloer te bouwen, kost veel geld: vier miljard euro. En daarvoor zijn banken nodig, vastgoedfinancierende banken.

Door 'veranderde marktomstandigheden' (lees: de crisis) is hun deelname 'niet langer waarschijnlijk', melden rijk en gemeente gisteren. ''Het is een bevestiging van onze verwachting dat de banken onder de huidige omstandigheden niet zullen bieden,'' aldus verantwoordelijk wethouder Maarten van Poelgeest. ''Maar voor de rest zijn we zeer positief over het verdere verloop van het project.''

Het is te makkelijk het floppen van de Zuidasveiling af te wentelen op de financiële crisis. In de hele opzet van de Zuidas zit vanaf het begin een onoverbrugbare weeffout.

Om in het kantorenwalhalla te mogen bouwen, moesten financiers ABN Amro, Fortis, HBOS, ING, Schiphol, Rabobank, ABP en Bank Nederlandse Gemeenten bieden op een belang in de Zuidasonderneming, het bedrijf dat het hele project ontwikkelt. Maar daarmee draaiden ze in feite op voor de ondergrondse aanleg van rails en snelwegasfalt - toch een rijkstaak.

Keer op keer is de veiling daarom uitgesteld. Steeds meer zwaargewichten - Jan Doets, Elco Brinkman, Jan Willem Oosterwijk, de Zwitserse bank CSFB moesten proberen de Zuidas vlot te trekken. Tevergeefs.

Oosterwijk, oud secretaris-generaal van het ministerie van Economische Zaken kijkt tot de zomer nog naar alternatieven. Banken zullen daarin niet meer als geldschieter voorkomen. En het is tamelijk onwaarschijnlijk dat een bezuinigende overheid, die bovendien met meer kapitale infrastructuurhoofdpijn zit (Noord/Zuidlijn), in staat is snel vier miljard euro op te hoesten.

Het staat de verdere ontwikkeling van de Zuidas niet in de weg. Langs snelweg en spoorlijn wordt al meer dan tien jaar gebouwd en er is voldoende ruimte om nog zeker tien jaar door te bouwen aan kantoren, hotels en woningen.

Alleen zijn een hoop prestige en miljoenen euro's voorbereidingskosten verloren gegaan. (HERMAN STIL )

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden