Zorgverzekeraars stemmen prijzen af via persberichten

© anp

De zorgverzekeraars drijven hun polispremies op door met elkaar via persberichten te communiceren. Door deze legale truc vermijden zij openlijke prijsoorlogen.

Dit stelt Onno Oldeman van adviesbureau Simon-Kucher & Partners uit Amsterdam. Zorgverzekeraars Nederland, de belangenorganisatie van de verzekeraars, noemt de bewering 'verrassend' en 'niet sterk onderbouwd'.

Het is bedrijven zoals zorgverzekeraars wettelijk verboden onderling prijsafspraken te maken. Volgens bureau Simon Kucher zijn de traditionele persberichten die de verzekeraars in het najaar naar de media sturen over voorgenomen prijs stijgingen niet alleen gericht op de consument en de media.

'Deze persberichten zijn met name een signaal voor concurrenten, die het vaak zien als aanleiding om ook hun eigen prijzen te verhogen,' stelt het adviesbureau.

'Dit leidt tot een situatie van vreedzame competitie, waarin belanghebbenden succesvol de waarde en de prijzen van hun producten op niveau kunnen houden.'

Het bureau heeft er onderzoek naar gedaan. Hieruit blijkt dat deze communicatie over prijzen 'vooral gunstig werkt als de marktleiders hierin het initiatief nemen'.

Deze truc van price signalling, zoals de prijscommunicatie in de markt ook wel heet, speelt volgens het bureau niet alleen in de zorg, maar ook in andere markten waar de concurrentie moordend is, zoals de telecom en de chemie.

'Slimme communicatie over prijzen kan prijsoorlogen en prijserosie voorkomen,' zegt Oldeman van bureau Simon-Kucher. Maar wie zich van deze methode bedient, moet niet gek opkijken als concurrentiewaakhonden als de NMA en de Opta er onderzoek naar instellen, aldus het bureau, dat internationaal zijn brood onder meer verdient door bedrijven te adviseren hoe zij legaal price signalling kunnen bedrijven.

Een woordvoerder van de NMA reageert: 'Het is lastig op te treden tegen dit soort zaken. Wij kunnen dat alleen als we een bewijs hebben, bijvoorbeeld via verhoren. De verzekeraars weten heel goed dat zij van de wet geen prijsafspraken mogen maken. Maar zij zijn heel handig om het zo te doen dat wij er niet achter komen. Al deze dingen gebeuren vaak in het geniep. Zij zijn slim en innovatief.'

Volgens de NMA-woordvoerder is 'volggedrag niet verboden'. 'Je ziet volggedrag ook bij de banken die kort na elkaar de rente verhogen. Bij de zorgpolissen voor 2012 zien wij wel dat de tarieven minimaal van elkaar verschillen. Maar of dat afgesproken is, kunnen wij niet bewijzen.'

Ook in andere sectoren, zoals de telecomindustrie, communiceren bedrijven op creatieve wijze over hun prijsplannen, aldus bureau Simon Kucher. In de chemische industrie doen concurrenten Basf en Dow hetzelfde bij de prijzen van polystyreen isolatiemateriaal.

De Amsterdamse zorgverzekeraar Agis wilde gisteren de vraag of zij aan price signalling doet niet beantwoorden. Bij Zorgverzekeraars Nederland zegt een woordvoerder: 'Het klinkt als een behoorlijke aantijging. Wij herkennen ons niet in deze gebrekkige analyse.

Blijkbaar hebben de onderzoekers zich weinig verdiept in de zorgmarkt.

De premie hangt sterk af van overheidsregels. Verzekeraars hebben de wettelijke plicht elk jaar hun premie bekend te maken. Het bureau interpreteert dit als price signalling. Maar de overheid komt elk jaar als eerste met een premieraming.'

Oldeman: 'De verzekeraars zaten dit jaar gemiddeld twintig euro boven de overheidsraming. Het prijsverschil bedraagt bij de vier grootste verzekeraars nog maar 1,75 euro. Zes jaar geleden was het verschil nog vier keer zo groot.' (Marc Laan)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden