Zorgen over banen in haven Amsterdam

Bij Amsterdam Container Terminals (ACT) werken 240 mensen, waarvan circa 200 bij de voormalige Ceresterminal aan de Amerikahaven. Foto Amaury Miller Beeld
Bij Amsterdam Container Terminals (ACT) werken 240 mensen, waarvan circa 200 bij de voormalige Ceresterminal aan de Amerikahaven. Foto Amaury Miller

AMSTERDAM - FNV Bondgenoten maakt zich zorgen over de werkgelegenheid in de Amsterdamse haven. Gisteren werd bekend dat containerterminal ACT -voorheen Ceres- twee grote klanten is kwijtgeraakt.

Bij Amsterdam Container Terminals (ACT) werken 24o mensen, waarvan circa 200 bij de voormalige Ceresterminal aan de Amerikahaven.

Twee maanden geleden staakte rederscombinatie Grand Alliance één van de lijnen naar China, waarvan wekelijks schepen bij ACT aanlegden. Gisteren werd bekend dat de tweede Chinalijn op 15 mei naar Rotterdam verhuist.

FNV-havenbestuurder Tom Koningh schat dat daarmee circa 65 procent van de containeroverslag bij ACT verdwijnt. ''Wat dat betekent voor het personeel gaan we vandaag met de ondernemingsraad en de directie bespreken. Maar ik maak me zorgen over de werkgelegenheid.''

Gisteren zei ACT-directeur Pieter Bas Bredius in deze krant de gevolgen van het vertrek deels op te vangen door personeel te verhuizen naar AMT, de stukgoedterminal van het bedrijf aan de Westhaven. Koningh: ''Op de andere terminal is het ook niet zo druk'' zegt Koningh. ''Die zal nooit de werkgelegenheid opbrengen die wegvalt door het verdwijnen van deze lijnen.''

Koningh gelooft dat de nieuwe eigenaar van ACT, het Chinese Hutchison Whampoa, de hand heeft in het vertrek van de containerlijn naar Rotterdam. Bredius ontkende dat gisteren. Hutchison is zowel eigenaar van ACT als van het Rotterdamse ECT waar de schepen straks aanleggen.

''Hutchison is met vijftig terminals het grootste havenbedrijf in de wereld. En dan moet ik geloven dat ze niets te maken hebben met de verhuizing van een klant van hun ene terminal in Amsterdam, naar hun andere terminal in Rotterdam?''

Koningh wil er voor waken dat het Rotterdamse bedrijf personeel gaat aannemen om de nieuwkomer af te handelen. ''Het kan niet zo zijn dat er hier banen op de tocht staan en daar mensen worden aangenomen binnen hetzelfde bedrijf. Als ACT-mensen daartoe bereid zijn, moet het mogelijk zijn dat ze tijdelijk bij ECT in Rotterdam aan de slag kunnen.''
Volgens Koningh moet ACT nu alle werk aanpakken, ook kustvaart. ''Er is te lang gedacht dat het met het aantrekken van grote containerlijnen wel goed zou komen.'' (HERMAN STIL)

Fotobron: Amaury Miller

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden