Plus

Zoover wil persoonlijker reisadvies gaan geven

In de voortdurende jacht op geschikt personeel is de Nederlandse reisbeoordelaar Zoover in Amsterdam neergestreken. 'Nederlanders willen weten of de bedden lang genoeg zijn.'

Het nieuwe onderkomen van Zoover in een voormalige suikerwerkfabriek in de Nieuwe Looiersdwarsstraat Beeld Charlotte Odijk
Het nieuwe onderkomen van Zoover in een voormalige suikerwerkfabriek in de Nieuwe LooiersdwarsstraatBeeld Charlotte Odijk

Reisbedrijf Zoover, tot nu toe gevestigd in Zeist, is neergestreken in Amsterdam. Een oude suikerwerkfabriek in de Nieuwe Looiersdwarsstraat is daartoe ­rigoureus verbouwd tot speeltuin voor het ­Zooverpersoneel, inclusief strandhuisjes in de kantine en tafelvoetbal op de verdiepingen.

Het nieuwe onderkomen is op de groei ­gehuurd; een deel van het monument wordt nog even onderverhuurd maar zal op termijn ook bij het bedrijf worden betrokken. "We zetten in op een omzetgroei van tien procent per jaar," zegt topman Philipp Goos (40).

Om de groei te voeden, is meer personeel ­nodig dan er met een hoofdkantoor in Zeist te vinden was. "We vinden in Nederland geen geschikt personeel meer en internationaal ­talent wil niet in Zeist komen werken."

Reisbureau
De verhuizing moet ook bijdragen aan de positie van Zoover, dat bakermat Zeist is ontgroeid. "We zijn lang op zoek geweest naar de meest geschikte plek in Amsterdam. Ik had wel in Noord willen zitten, maar dat was een brug te ver."

Zoover heeft volgens Goos de adviesrol van het ouderwetse reisbureau overgenomen. "We willen de voorpret terugbrengen bij het boeken van een vakantie. Mensen boeken niet op bestemming, maar op een gevoel, op een ­bepaalde sfeer, of een bepaalde ervaring. Daarin moeten we hen veel beter helpen."

Meer maatwerk
Nu biedt Zoover vooral een opsomming van reizigersreacties, maar het bedrijf wil meer maatwerk leveren. "Vind je het erg belangrijk dat er op je vakantieadres gratis wifi is, dan moet je die informatie sneller kunnen vinden. Ons aanbod moet veel persoonlijker worden."

Zoover is de grootste reis- en verblijfbeoordelaar in Nederland met 3,2 miljoen Nederlandse recensies en maandelijks 785.000 bezoekers.

Internationale spelers als Expedia, Trip­advisor en Priceline (Booking.com) bieden weliswaar veel meer recensies, maar die komen van beoordelaars uit de hele wereld. "Je voelt geen binding met een recensie als die van een Japanse toerist is, ook al is die in het ­Nederlands vertaald."

Niet oprecht
"Lokale beoordelingen zijn belangrijk omdat de smaak van Nederlandse reizigers heel anders is dan die van toeristen uit andere landen. Nederlanders willen weten of de bedden comfortabel en lang genoeg zijn, of de wifi gratis is en of er een aanvaardbare kop koffie te drinken is. "

"We sluiten daarmee ook veel beter aan op de reiswereld. Alle touroperators opereren lokaal, ook al behoren ze tot een internationaal conglomeraat als TUI of Thomas Cook. Geen reis­bedrijf biedt in heel Europa dezelfde pakketten; dat sluit niet aan bij de wensen van klanten."

Ook Zoover maakt deel uit van een multi­national. Vier jaar geleden stapte het Duitse ­Tomorrow Focus in, een aan uitgeversfamilie Burda gelieerd mediabedrijf met 2,5 miljard omzet, dat onder meer ook het Nederlandse webreisbureau Tjingo bezit. In 2014 werd de rest van het bedrijf ingelijfd. Met beide transacties was naar verluidt 61 miljoen euro gemoeid.

Adviserende content
Waar internationaal de grenzen tussen beoordelen en boeken verder vervagen, zal Zoover volgens Goos nooit zelf reizen gaan verkopen. "Wij gaan nooit boekingen doen. Onze kracht is adviserende content, het aanbieden van reisproducten zou dat onder­graven. Zoover verdient onder meer geld met doorklikken naar reisbureaus en touroperators."

"Consumenten weten dondersgoed dat beoordelingen die bij boekingssites of touroperators staan, niet oprecht zijn. Geen aanbieder zal al te negatieve beoordelingen plaatsen. Mensen willen oprechte ervaringen die aansluiten bij hun vragen."

De verhuizing moet ook bijdragen aan de positie van Zoover Beeld Charlotte Odijk
De verhuizing moet ook bijdragen aan de positie van ZooverBeeld Charlotte Odijk

"Daardoor hebben wij als één van de weinige ­reviewbedrijven in de reisbranche een onafhankelijke positie. Dat maakt onze data waardevol voor de branche. We willen veel meer doen met de gegevens die we verzamelen, zowel richting consument als richting de reisbedrijven."

"Aan de hand van de reacties die we krijgen, zien we heel snel welke trends en behoeftes er leven. Dat is belangrijk voor aanbieders van ­reizen of accommodatie, die hun aanbod daarop kunnen instellen. We werken er nu aan om die banden flink aan te halen."

Weeronline
Met Zoover is ook dochter Weeronline.nl, naar eigen zeggen na Buienradar de grootste weer­site van Nederland, meeverhuisd naar Amsterdam. "Het is ooit overgenomen om Zoover te versterken. Weerinformatie past natuurlijk heel goed bij onze rol. Maar Weeronline doet het ook zelfstandig erg goed."

Goos sluit niet uit dat er vaker diensten worden overgenomen die het op eigen benen én als onderdeel van Zoover goed doen. "Maar onze focus ligt op het zelfstandig doorontwikkelen van onze diensten."

Topman Philipp Goos van Zoover Beeld Charlotte Odijk
Topman Philipp Goos van ZooverBeeld Charlotte Odijk

Reizigersreacties

Net als andere beoordelaars ligt ook Zoover van tijd tot tijd onder vuur vanwege rabiate oordelen van reageerders, niet te verifiëren reacties en het vermoeden van manipulatie door concurrenten.

"Accommodaties hebben weleens moeite met de vrijheden op internet," zegt Philipp Goos. "En dat is begrijpelijk. Maar je kunt mensen niet dwingen om binnen de lijntjes te reageren."

"Het is ook voor ons heel belangrijk dat reviews betrouwbaar en waardevol zijn. We beoordelen elke reactie geautomatiseerd op 25 punten; mocht daarbij een alarm afgaan, dan hebben we een team van acht mensen dat natrekt of een reactie ­oprecht is. Desnoods vragen we om ­bewijs, bijvoorbeeld om foto's of een boeking."

"We zullen meer en meer ook de waarde van een reactie aangeven. ­Iemand die net ergens vandaan komt, scoort dan hoger dan iemand die er jaren geleden is geweest. Iets anders is niet mogelijk. Zodra wij of accommodaties gaan bepalen wat wel en niet geschreven mag worden, verliezen we onze waarde."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden