Zonneauto Nuna breekt record luchtweerstand

De Nuna5 wordt gereedgemaakt in de windtunnel. Foto Nuon

DELFT - Studenten van de Technische Universiteit Delft zijn er deze week in geslaagd de luchtweerstand van hun zonneauto Nuna5 te verlagen tot tien keer minder dan die van een gewone personenauto. Dat is alweer een derde beter dan de vorige versie van de Nuna. De wagen wordt aangedreven met zonneenergie.

Donderdag werd de nieuw ontworpen raceauto voor het eerst door de windtunnel van Marknesse gehaald. De test leverde direct een laagterecord in luchtweerstand op.

De Nuna5 van het Nuon Solar Team doet in oktober weer mee aan de World Solar Challenge, de internationale race voor zonneauto's in Australië. Studenten van de TU Delft wonnen die strijd al vier jaar achter elkaar.

Volgens de studenten is de luchtweerstand van de nieuwste Nuna te vergelijken met de tegenstand die je voelt als je op de autoweg een boek ter grootte van een A4'tje uit het raam steekt.

Een andere vergelijking: de hele auto heeft evenveel luchtweerstand als de zijspiegel van een Ford Transit. Hoe minder luchtweerstand, des te groter de afstand en de snelheid die de zonnewagen kan halen.

Teamcaptain Rein van den Eijnde van het Solar Team: ''Een gemiddelde personenauto heeft bij 100 kilometer per uur al snel een luchtweerstand van ongeveer 30 kilo. De Nuna5 rijdt in Australië volledig op zonne-energie. Als de auto daar met een gewone benzinemotor zou rijden, zou het verbruik 1 op 133 zijn.

De hele race van ongeveer drieduizend kilometer zou dan slechts 23 liter benzine vergen.'' De technologie van de Nuna5 is afgekeken van die van zweefvliegtuigen.

Nog een vergelijking: de luchtweerstand van de Nuna5 is 36 keer minder dan een Hummer, de vierkante benzineslurper van General Motors.

Bij zijwind wordt de luchtweerstand van de auto nog minder, door de vormgeving van de wielkappen: bij zijwind gaan ze werken als de zeilen van een zeilschip.

Aangezien de rijder niet moet stikken tijdens de race, zit voor de cockpit een driehoekig gaatje. Het is een inlaat voor frisse lucht, die een klein beetje ten koste gaat van de lage luchtweerstand. (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden